Osaamisen vahvistaminen monikanavaisessa asiakaspalvelussa : case InfoOmnia
Morbin, Petra (2023)
Morbin, Petra
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437212
Tiivistelmä
Työssäni käsittelen Espoon Koulutuskuntayhtymä Omnian ohjaus- ja neuvontapalvelut InfoOmnian monikanavaisen asiakaspalvelun johtamista osaamisen johtamisen näkökulmasta.
InfoOmnian palveluneuvojat vastaavat laajan koulutusorganisaation ohjaus- ja neuvontapalveluista. Palvelun merkittävyys on lisääntynyt ja kokonaisuuteen tullut lisää useita uusia hallittavia asioita. Asiakasvolyymit eri kanavissa ovat isoja. Vuonna 2022 eri kanavissa toteutuneita palvelutapahtumia oli yli 25 000. Tämä pakottaa palvelun jatkuvan kehittämisen lisäksi oppimaan uutta ja ylläpitämään osaamista vastaamaan nykytilan tarpeita, sekä haastaa johtamista, vaatii organisointikykyä sekä tunnistamista, missä ja miten resurssit kohdennetaan osaamisen turvaamisen kannalta viisaasti. Työssä tarvittava laaja osaaminen ja työn hallinnan tunne vaikuttavat myös työntekijän työhyvinvointiin.
Työn pääasiallinen tuotos ovat prosessin aikana toteutetut toimenpiteet. Tehtyjä toimenpiteitä ovat mm. osaamistarpeiden kartoitus, palvelukartta, täsmäkoulutuksia ja vierailuita. Työssäni käytettävä materiaali on koottu tiimin kanssa käytyjen keskusteluiden avulla, havainnoinnin ja tehtyjen toimenpiteiden kautta. Työstä saadut hyödyt InfoOmnian jatkokehittämisen lisäksi voidaan hyödyntää muissakin laajoja asiakokonaisuuksia käsittelevässä palvelussa. Opinnäytetyöni tietoperustan kokosin erilaisista käsiteltävien asioiden kirjoista, julkaisuista, verkossa saatavilla olevista infosivuista sekä toisesta YAMK-tason opinnäytetyöstä.
InfoOmnian palveluneuvojat vastaavat laajan koulutusorganisaation ohjaus- ja neuvontapalveluista. Palvelun merkittävyys on lisääntynyt ja kokonaisuuteen tullut lisää useita uusia hallittavia asioita. Asiakasvolyymit eri kanavissa ovat isoja. Vuonna 2022 eri kanavissa toteutuneita palvelutapahtumia oli yli 25 000. Tämä pakottaa palvelun jatkuvan kehittämisen lisäksi oppimaan uutta ja ylläpitämään osaamista vastaamaan nykytilan tarpeita, sekä haastaa johtamista, vaatii organisointikykyä sekä tunnistamista, missä ja miten resurssit kohdennetaan osaamisen turvaamisen kannalta viisaasti. Työssä tarvittava laaja osaaminen ja työn hallinnan tunne vaikuttavat myös työntekijän työhyvinvointiin.
Työn pääasiallinen tuotos ovat prosessin aikana toteutetut toimenpiteet. Tehtyjä toimenpiteitä ovat mm. osaamistarpeiden kartoitus, palvelukartta, täsmäkoulutuksia ja vierailuita. Työssäni käytettävä materiaali on koottu tiimin kanssa käytyjen keskusteluiden avulla, havainnoinnin ja tehtyjen toimenpiteiden kautta. Työstä saadut hyödyt InfoOmnian jatkokehittämisen lisäksi voidaan hyödyntää muissakin laajoja asiakokonaisuuksia käsittelevässä palvelussa. Opinnäytetyöni tietoperustan kokosin erilaisista käsiteltävien asioiden kirjoista, julkaisuista, verkossa saatavilla olevista infosivuista sekä toisesta YAMK-tason opinnäytetyöstä.