Developing job satisfaction at elderly care company X : job satisfaction survey and development plan
Vuorikoski, Lotta (2023)
Vuorikoski, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121236662
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hoitajien työtyytyväisyys toimeksiantajayrityksessä X, joka tuottaa ympärivuorokautisen palveluasumisen palveluita vanhuksille Suomessa. Tarkoituksena oli kartoittaa yrityksen tämänhetkistä työtyytyväisyyttä ja tavoitteena on laatia työtyytyväisyyskyselyn pohjalta kehittämissuunnitelma, jonka avulla hoitohenkilökunnan työtyytyväisyyttä voidaan parantaa.
Tutkimusmetodina oli kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin verkossa. Kysely vastaamaan lähetettiin kaikille Yritys X:n työntekijöille vastattavaksi. Kyselyssä oli väitteitä, jotka vastaajat arvioivat asteikolla 1–5, avoimia kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli mahdollisuus tarkentaa esimerkiksi työn stressitekijöitä ja antaa vastaajille mahdollisuus jakaa heidän omia ehdotuksia kuinka heidän työtyytyväisyyttään voidaan parantaa. Lisäksi kysely sisälsi teorian pohjalta tehtyjä valmiita kehitysehdotuksia, joita vastaajat arvioivat. Keskeinen konsepti tässä opinnäytetyössä on työtyytyväisyys ja sen työntekijälähtöinen kehittäminen. Tietoperustan pääpaino oli tutkimuksilla, jotka liittyvät erityisesti hoitoalaan. Tietopohjassa keskeisinä aiheina nousivat esiin työturvallisuus ja työperäinen stressi. Työturvallisuus jaetaan fyysiseen turvallisuuteen ja eettiseen kuormitukseen, joista jälkimmäistä käsitellään kehittämissuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää yritys X ja työtä voivat muutkin alan yritykset käyttää pohjana luodessaan omaa työtyytyväisyyden kehittämissuunnitelmaa. Kyselyn vastausprosentti on 75 %. Yritys X:n työtyytyväisyys on hyvällä pohjalla, mutta erityisesti avoimien kysymysten vastauksista nousi kehityskohteita esille.
Tutkimusmetodina oli kvantitatiivinen kysely, joka toteutettiin verkossa. Kysely vastaamaan lähetettiin kaikille Yritys X:n työntekijöille vastattavaksi. Kyselyssä oli väitteitä, jotka vastaajat arvioivat asteikolla 1–5, avoimia kysymyksiä, joiden tarkoituksena oli mahdollisuus tarkentaa esimerkiksi työn stressitekijöitä ja antaa vastaajille mahdollisuus jakaa heidän omia ehdotuksia kuinka heidän työtyytyväisyyttään voidaan parantaa. Lisäksi kysely sisälsi teorian pohjalta tehtyjä valmiita kehitysehdotuksia, joita vastaajat arvioivat. Keskeinen konsepti tässä opinnäytetyössä on työtyytyväisyys ja sen työntekijälähtöinen kehittäminen. Tietoperustan pääpaino oli tutkimuksilla, jotka liittyvät erityisesti hoitoalaan. Tietopohjassa keskeisinä aiheina nousivat esiin työturvallisuus ja työperäinen stressi. Työturvallisuus jaetaan fyysiseen turvallisuuteen ja eettiseen kuormitukseen, joista jälkimmäistä käsitellään kehittämissuunnitelmassa.
Opinnäytetyön tuloksia voi hyödyntää yritys X ja työtä voivat muutkin alan yritykset käyttää pohjana luodessaan omaa työtyytyväisyyden kehittämissuunnitelmaa. Kyselyn vastausprosentti on 75 %. Yritys X:n työtyytyväisyys on hyvällä pohjalla, mutta erityisesti avoimien kysymysten vastauksista nousi kehityskohteita esille.