Genomitieto - Itseopiskelumateriaali hoitotyön opiskelijoille
Blomberg, Sani; Siira, Johanna (2023)
Blomberg, Sani
Siira, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437351
Tiivistelmä
Genomitieto on ihmisen koko perimästä saatavaa tietoa. Genomitiedon avulla saadaan tietoa ihmisen perinnöllisistä sairastumisalttiuksista, jotka vaikuttavat henkilön terveyteen ja sen avulla voidaan lisätä kansalaisten motivoitumista oman terveyden edistämiseen elintapamuutoksin. Vaikka ihmisen perimän toiminta on edelleen osittain tuntematonta, ajan saatossa on osaaminen kuitenkin laajentunut ja monipuolistunut. Nykyään tiedetään, että genomitietoa voidaan käyttää harvinaisten sairauksien tutkimisen lisäksi myös sairastumisriskin ja lääkehoidon arviointiin.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti genomitietoa ja sen merkitystä. Aihe rajattiin käsittelemään genomitiedon käytöstä saatavia hyötyjä, sairaanhoitajan roolia genomitiedon käytössä ja genomitiedon käytön mahdollisia riskejä ja haittoja. Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä genomitiedon uskotaan olevan vahvasti osa tulevaisuutta ja täten sairaanhoitajien on ymmärrettävä genomitiedon merkitys potilaan kokonaisvaltaisen hoidon kannalta. Tällä hetkellä genomitiedon opetus ei ole vielä osana Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opetussuunnitelmaa, joten opinnäytetyö ja sen tuotos on tehty tämä huomioiden.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen itseopiskelumateriaali genomitiedosta ja sen käytöstä terveydenhuollossa. Tuotettu itseopiskelumateriaali on suunnattu käytettäväksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa osana hoitotyön opintoja. Opinnäytetyön tavoitteena on pyrkiä edistämään hoitotyön opiskelijoiden ymmärrystä genomitiedosta tuotetun itseopiskelumateriaalin kautta. Itseopiskelumateriaalista pyrittiin luomaan selkeä ja helposti lähestyttävä opetusmateriaali, joka tukee opiskelijoita genomitiedon perusteiden oppimisessa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin Moodle-alustalle H5P-työkalua käyttäen. Tuotettu itseopiskelumateriaali sisältää lähtötasotestin, teoriatietoa ja lopputestin aiheesta.
Valmis itseopiskelumateriaali ja lopputentti pilotoitiin hoitotyön opiskelijoilla. Saadun palautteen perusteella itseopiskelumateriaali koettiin kaikkien vastaajien mielestä opettavaiseksi ja hyödyllisenä tulevaisuuden ammattia ajatellen. Palautteen perusteella voidaan todeta, että tuotetun itseopiskelumateriaalin kautta pystyttiin edistämään hoitotyön opiskelijoiden ymmärrystä genomitiedosta.
Opinnäytetyössä käsitellään yleisesti genomitietoa ja sen merkitystä. Aihe rajattiin käsittelemään genomitiedon käytöstä saatavia hyötyjä, sairaanhoitajan roolia genomitiedon käytössä ja genomitiedon käytön mahdollisia riskejä ja haittoja. Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä genomitiedon uskotaan olevan vahvasti osa tulevaisuutta ja täten sairaanhoitajien on ymmärrettävä genomitiedon merkitys potilaan kokonaisvaltaisen hoidon kannalta. Tällä hetkellä genomitiedon opetus ei ole vielä osana Metropolia Ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijoiden opetussuunnitelmaa, joten opinnäytetyö ja sen tuotos on tehty tämä huomioiden.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä ja sen tarkoituksena oli tuottaa digitaalinen itseopiskelumateriaali genomitiedosta ja sen käytöstä terveydenhuollossa. Tuotettu itseopiskelumateriaali on suunnattu käytettäväksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa osana hoitotyön opintoja. Opinnäytetyön tavoitteena on pyrkiä edistämään hoitotyön opiskelijoiden ymmärrystä genomitiedosta tuotetun itseopiskelumateriaalin kautta. Itseopiskelumateriaalista pyrittiin luomaan selkeä ja helposti lähestyttävä opetusmateriaali, joka tukee opiskelijoita genomitiedon perusteiden oppimisessa. Itseopiskelumateriaali tuotettiin Moodle-alustalle H5P-työkalua käyttäen. Tuotettu itseopiskelumateriaali sisältää lähtötasotestin, teoriatietoa ja lopputestin aiheesta.
Valmis itseopiskelumateriaali ja lopputentti pilotoitiin hoitotyön opiskelijoilla. Saadun palautteen perusteella itseopiskelumateriaali koettiin kaikkien vastaajien mielestä opettavaiseksi ja hyödyllisenä tulevaisuuden ammattia ajatellen. Palautteen perusteella voidaan todeta, että tuotetun itseopiskelumateriaalin kautta pystyttiin edistämään hoitotyön opiskelijoiden ymmärrystä genomitiedosta.