Cellowings : vuorovaikutteisesti oppimateriaaliksi
Hyttinen, Suvi (2023)
Hyttinen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437443
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vuorovaikutteista tapaa tehdä uutta oppimateriaalia sellon jousitekniikan opiskeluun. Oppimateriaalia suunnattiin musiikin laajan oppimäärän perusopetuksen oppilaille Kuopion konservatoriossa. Lähtökohtina olivat harrastajien nykyhetken tarpeet, käytössä oleva opetussuunnitelma ja soitonopettajan hiljainen tieto. Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, jossa 7–17-vuotiaat sellonsoiton harrastajat toimivat uuden oppimateriaalin testaajina. He osallistuivat vuorovaikutteisesti soitonopettajan ideoimien aihioiden muokkaamiseen valmiiksi harjoituksiksi ja harjoituskappaleiksi. Kehitystyön tuloksena syntyi neljä pientä sellokappaletta ja lisäksi yhdeksän ’Pikatreeniä’ eli lyhyitä lämmittely- ja orientaatioharjoituksia, joihin yhdistyi testaamisvaiheessa pelillisiä elementtejä. Lopputulos yhdisti soitonopettajan hiljaista tietoa ja nuorten testaajien luovia ideoita.
Syntyneet sellokappaleet ja Pikatreenit soveltuivat testaajien mielestä opetuskäyttöön. Tutkimuksessa testattiin myös uuden oppimateriaalin soveltuvuutta käytössä olevan konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjaavaan opetussuunnitelman toteuttamiseen. Testaajat keskittyivät monin eri tavoin kappaleiden ja harjoitusten parantamiseen. Testaaminen eteni sykleittäin, välivaiheissa harjoituskappaleista ja Pikatreeneistä tehtiin uudet versiot. Niitä testattiin kotiharjoittelussa, soitettiin oppitunneilla ja parannettiin jälleen. Soittamista opiskeltaessa tarvitaan kehittyneitä metakognitiivisia taitoja siirrettäessä opittua sovellettavaan muotoon. Pelkkä tiedon strukturointi ei riitä, vaan taidon opiskelu vaatii opitun siirtymistä toiminnan tasolle ja oppijan motivoitumista kotiharjoitteluun. Hyvän kotiharjoittelun toteutuminen vaatii tekemiseen yhdistyvää ymmärrystä opiskeltavista ilmiöistä.
Monet jousitekniikan ilmiöt vaativat toteuttajalta liikettä, joka on ennakoitava ja toteutettava tietoisesti ja päättäväisesti. Sellistin jousitekniikan hiljaisen tiedon siirtymistä on mahdollista auttaa kiinnittämällä opiskeltavaa ilmiötä tuttuihin liikkeisiin, jousen liikkeen muotoihin ja laatuun, sekä opettajan vuorovaikutteiseen opetustapaan ja oppijoiden omiin ideoihin hyvästä oppimateriaalista.
Syntyneet sellokappaleet ja Pikatreenit soveltuivat testaajien mielestä opetuskäyttöön. Tutkimuksessa testattiin myös uuden oppimateriaalin soveltuvuutta käytössä olevan konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjaavaan opetussuunnitelman toteuttamiseen. Testaajat keskittyivät monin eri tavoin kappaleiden ja harjoitusten parantamiseen. Testaaminen eteni sykleittäin, välivaiheissa harjoituskappaleista ja Pikatreeneistä tehtiin uudet versiot. Niitä testattiin kotiharjoittelussa, soitettiin oppitunneilla ja parannettiin jälleen. Soittamista opiskeltaessa tarvitaan kehittyneitä metakognitiivisia taitoja siirrettäessä opittua sovellettavaan muotoon. Pelkkä tiedon strukturointi ei riitä, vaan taidon opiskelu vaatii opitun siirtymistä toiminnan tasolle ja oppijan motivoitumista kotiharjoitteluun. Hyvän kotiharjoittelun toteutuminen vaatii tekemiseen yhdistyvää ymmärrystä opiskeltavista ilmiöistä.
Monet jousitekniikan ilmiöt vaativat toteuttajalta liikettä, joka on ennakoitava ja toteutettava tietoisesti ja päättäväisesti. Sellistin jousitekniikan hiljaisen tiedon siirtymistä on mahdollista auttaa kiinnittämällä opiskeltavaa ilmiötä tuttuihin liikkeisiin, jousen liikkeen muotoihin ja laatuun, sekä opettajan vuorovaikutteiseen opetustapaan ja oppijoiden omiin ideoihin hyvästä oppimateriaalista.