Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Cellowings : vuorovaikutteisesti oppimateriaaliksi

Hyttinen, Suvi (2023)

Avaa tiedosto
Hyttinen_Suvi.pdf..pdf (884.9Kt)
Lataukset: 


Hyttinen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437443
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin vuorovaikutteista tapaa tehdä uutta oppimateriaalia sellon jousitekniikan opiskeluun. Oppimateriaalia suunnattiin musiikin laajan oppimäärän perusopetuksen oppilaille Kuopion konservatoriossa. Lähtökohtina olivat harrastajien nykyhetken tarpeet, käytössä oleva opetussuunnitelma ja soitonopettajan hiljainen tieto. Tutkimusstrategiana oli toimintatutkimus, jossa 7–17-vuotiaat sellonsoiton harrastajat toimivat uuden oppimateriaalin testaajina. He osallistuivat vuorovaikutteisesti soitonopettajan ideoimien aihioiden muokkaamiseen valmiiksi harjoituksiksi ja harjoituskappaleiksi. Kehitystyön tuloksena syntyi neljä pientä sellokappaletta ja lisäksi yhdeksän ’Pikatreeniä’ eli lyhyitä lämmittely- ja orientaatioharjoituksia, joihin yhdistyi testaamisvaiheessa pelillisiä elementtejä. Lopputulos yhdisti soitonopettajan hiljaista tietoa ja nuorten testaajien luovia ideoita.


Syntyneet sellokappaleet ja Pikatreenit soveltuivat testaajien mielestä opetuskäyttöön. Tutkimuksessa testattiin myös uuden oppimateriaalin soveltuvuutta käytössä olevan konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjaavaan opetussuunnitelman toteuttamiseen. Testaajat keskittyivät monin eri tavoin kappaleiden ja harjoitusten parantamiseen. Testaaminen eteni sykleittäin, välivaiheissa harjoituskappaleista ja Pikatreeneistä tehtiin uudet versiot. Niitä testattiin kotiharjoittelussa, soitettiin oppitunneilla ja parannettiin jälleen. Soittamista opiskeltaessa tarvitaan kehittyneitä metakognitiivisia taitoja siirrettäessä opittua sovellettavaan muotoon. Pelkkä tiedon strukturointi ei riitä, vaan taidon opiskelu vaatii opitun siirtymistä toiminnan tasolle ja oppijan motivoitumista kotiharjoitteluun. Hyvän kotiharjoittelun toteutuminen vaatii tekemiseen yhdistyvää ymmärrystä opiskeltavista ilmiöistä.


Monet jousitekniikan ilmiöt vaativat toteuttajalta liikettä, joka on ennakoitava ja toteutettava tietoisesti ja päättäväisesti. Sellistin jousitekniikan hiljaisen tiedon siirtymistä on mahdollista auttaa kiinnittämällä opiskeltavaa ilmiötä tuttuihin liikkeisiin, jousen liikkeen muotoihin ja laatuun, sekä opettajan vuorovaikutteiseen opetustapaan ja oppijoiden omiin ideoihin hyvästä oppimateriaalista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste