Vastuullisuusviestintä Keski-Savon matkailuyrityksissä: case PAPUa matkailuun – matkailijan palvelupolku Keski-Savossa-hanke
Välimäki, Sanni (2023)
Välimäki, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121437476
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisesti tehdyssä kehittämistyössä tarkastellaan vastuullisuusviestintää Keski-Savon matkailuyrityksissä. Vastuullisuusviestinnällä on merkittävä rooli kestävän matkailun kehittämisessä. Kestävä matkailu on niin Suomessa kuin kansainvälisesti hyvin tärkeä kehityskohde, jota halutaan edistää erilaisten strategioiden ja hankkeiden avulla. Vastuullisuusviestinnän keinot auttavat levittämään tietoisuutta matkailijoille kestävästä kehityksestä ja sen eteen tehtävistä toimenpiteistä.
Opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää millaista vastuullisuusviestintää matkailuyritykset tekevät tällä hetkellä ja millä tavoin sitä voitaisiin kehittää. Tutkimuksen pohjalta haluttiin koota opas matkailuyrityksille vastuullisuusviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Navitas Yrityspalvelut. Opinnäytetyö tehtiin osana PAPUa matkailuun – matkailijan palvelupolku Keski-Savossa-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on kehittää alueen matkailutoimijoiden kilpailukykyä ja muutoskyvykkyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä elokuu 2023-joulukuu 2023.
Teoriaosuus koostuu matkailuyrityksen vastuullisesta toiminnasta, vastuullisuuden todentamisesta erilaisten sertifikaattien ja merkkien avulla, markkinointiviestinnän tavoista ja vastuullisuusviestinnän toteuttamisesta näiden tapojen näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi oppaan tuottamisprosessin vaiheet. Opas pohjautuu näihin teoriatietoihin sekä hankkeessa mukana oleville yrityksille suunnatun kyselyn tuloksiin ja yritysten digitaalisten kanavien sisällönanalyysiin. Kyselyssä ja sisällönanalyysissä tehtiin havaintoja yrityksen vastuullisuusviestintätavoista digitaalisissa markkinointikanavissa eli verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa.
Vastuullisuusviestinnän kehittämisehdotuksena Keski-Savon matkailuyrityksille tuotettiin opas, joka vastaa toimeksiantajan tarpeisiin. Tällä hetkellä Keski-Savon matkailuyrityksissä vastuullisuusviestintä on vielä melko vähäistä, joten opas pyrkii kannustamaan ja inspiroimaan yrityksiä lisäämään vastuullisuusviestintää muun markkinointinsa oheen ja tekemään siitä suunnitelmallista. Opas myös kehottaa Keski-Savon matkailuyrityksiä kiinnittämään huomiota kestävän matkailun eteen tehtäviin toimenpiteisiin ja niistä viestimiseen. Tästä vastuullisuusviestinnän eteen tehdystä työstä voi hyötyä ajan mittaan myös Keski-Savon ympärillä olevat matkailualueet.
Oppaassa käydään läpi vastuullisuusviestinnän merkitystä ja sen hyötyjä matkailuyrityksen liiketoiminnan kannalta. Opas tarjoaa käytännönläheisen työkalun yrityksen vastuullisuusviestinnän suunnitelman tekemiseen. Oppaaseen on koottu hyödyllisiä ja konkreettisia vastuullisuusviestinnän keinoja, joita yritys voi vaivattomasti lisätä omaan viestintäänsä. Opas kehottaa yrityksiä nostamaan kestävän kehityksen ja vastuullisen matkailun eteen tekemiä toimenpiteitään. Oppaassa on käyty myös läpi onnistuneen vastuullisuusviestinnän piirteet, jotta yritys voi peilata oman vastuullisuusviestinnän toteuttamista näihin piirteisiin. Vastuullisuusviestintä on parhaillaan kannustavaa, informatiivista ja tunteisiin vetoavaa.
Opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää millaista vastuullisuusviestintää matkailuyritykset tekevät tällä hetkellä ja millä tavoin sitä voitaisiin kehittää. Tutkimuksen pohjalta haluttiin koota opas matkailuyrityksille vastuullisuusviestinnän suunnittelun ja toteuttamisen tueksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Navitas Yrityspalvelut. Opinnäytetyö tehtiin osana PAPUa matkailuun – matkailijan palvelupolku Keski-Savossa-hanketta. Hankkeen tarkoituksena on kehittää alueen matkailutoimijoiden kilpailukykyä ja muutoskyvykkyyttä. Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä elokuu 2023-joulukuu 2023.
Teoriaosuus koostuu matkailuyrityksen vastuullisesta toiminnasta, vastuullisuuden todentamisesta erilaisten sertifikaattien ja merkkien avulla, markkinointiviestinnän tavoista ja vastuullisuusviestinnän toteuttamisesta näiden tapojen näkökulmasta. Toiminnallisessa osuudessa käydään läpi oppaan tuottamisprosessin vaiheet. Opas pohjautuu näihin teoriatietoihin sekä hankkeessa mukana oleville yrityksille suunnatun kyselyn tuloksiin ja yritysten digitaalisten kanavien sisällönanalyysiin. Kyselyssä ja sisällönanalyysissä tehtiin havaintoja yrityksen vastuullisuusviestintätavoista digitaalisissa markkinointikanavissa eli verkkosivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa.
Vastuullisuusviestinnän kehittämisehdotuksena Keski-Savon matkailuyrityksille tuotettiin opas, joka vastaa toimeksiantajan tarpeisiin. Tällä hetkellä Keski-Savon matkailuyrityksissä vastuullisuusviestintä on vielä melko vähäistä, joten opas pyrkii kannustamaan ja inspiroimaan yrityksiä lisäämään vastuullisuusviestintää muun markkinointinsa oheen ja tekemään siitä suunnitelmallista. Opas myös kehottaa Keski-Savon matkailuyrityksiä kiinnittämään huomiota kestävän matkailun eteen tehtäviin toimenpiteisiin ja niistä viestimiseen. Tästä vastuullisuusviestinnän eteen tehdystä työstä voi hyötyä ajan mittaan myös Keski-Savon ympärillä olevat matkailualueet.
Oppaassa käydään läpi vastuullisuusviestinnän merkitystä ja sen hyötyjä matkailuyrityksen liiketoiminnan kannalta. Opas tarjoaa käytännönläheisen työkalun yrityksen vastuullisuusviestinnän suunnitelman tekemiseen. Oppaaseen on koottu hyödyllisiä ja konkreettisia vastuullisuusviestinnän keinoja, joita yritys voi vaivattomasti lisätä omaan viestintäänsä. Opas kehottaa yrityksiä nostamaan kestävän kehityksen ja vastuullisen matkailun eteen tekemiä toimenpiteitään. Oppaassa on käyty myös läpi onnistuneen vastuullisuusviestinnän piirteet, jotta yritys voi peilata oman vastuullisuusviestinnän toteuttamista näihin piirteisiin. Vastuullisuusviestintä on parhaillaan kannustavaa, informatiivista ja tunteisiin vetoavaa.