Digitaalinen asiakaskokemus sirkusalan toimijalle. Tapaus Circus Uusi Maailma.
Manninen, Kadja (2014)
Manninen, Kadja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111015430
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jonka tavoitteena on selvittää miten nykysirkusryhmän digitaalista asiakaskokemusta voidaan kehittää niin, että sillä olisi suora merkitys kansainvälistymisen edistämiseen. Toisin sanoen, miten digitaalisesta asiakaskokemuksesta saadaan houkuttelevampi kansainvälisille ostajille, tässä tapauksessa ulkomaisille promoottoreille ja agenteille. Työn tilaajana toimi jyväskyläläinen, vuonna 2006 perustettu Circus Uusi Maailma, joka koostuu eri alojen ammattitaiteilijoista. Sirkuksen tiedotuskeskuksen kansainvälisessä strategiassa Circus Uusi Maailma kuuluu niin kutsuttujen nousevien ryhmien joukkoon – heti kolmen kärkivientiryhmän vanavedessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lähdekirjallisuuden pohjalta digitaalista markkinointiviestintää, digitaalisia palveluita ja niiden yhdessä muodostamaa digitaalista asiakaskokemusta, erityisesti kulttuurikentän vapaan toimijan näkökulmasta. Teorialukuun on valittu myös aihealueita liittyen nykysirkusryhmän kansainväliseen verkostoitumiseen ja suhdetoimintaan. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja, aivoriihiä sekä benchmarkingia.
Henkilöhaastattelujen avulla kartoitettiin Circus Uusi Maailman digitaalisen asiakaskokemuksen nykytilaa sekä ryhmän jäsenten, että ulkopuolisen digitaalisen palvelumuotoilun asiantuntijan toimesta. Kartoituksen avulla löydettiin digitaalisen asiakaskokemuksen kehitysalueet. Aivoriihissä kulttuurituotannon sekä digitaalisen viestinnän opiskelijoille ideoitiin keinoja digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen, joiden pohjalta laadittiin ajatuskartta varsinaista kehitysehdotusta, digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakkia varten. Benchmarkingin avulla kartoitettiin nykysirkuskentän parhaat toimintatavat digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän suhteen. Benchmarkingin vertailukohteita olivat hyvin kansainvälisesti menestyneet suomalaiset ja ulkomaiset nykysirkusryhmät. Tulosten pohjalta rakennettiin Circus Uusi Maailmalle digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakki.
Digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakin osa-alueiksi muodostuivat: kotisivun kehittäminen käytettävyyden, visuaalisuuden ja löydettävyyden osalta, digitaalisten markkinointimateriaalien laadun kohentaminen, panostaminen sisältömarkkinointiin, sosiaalisen median monipuolisempi ja interaktiivisempi hyödyntäminen sekä digitaalinen verkostoituminen kansainvälisesti.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan lähdekirjallisuuden pohjalta digitaalista markkinointiviestintää, digitaalisia palveluita ja niiden yhdessä muodostamaa digitaalista asiakaskokemusta, erityisesti kulttuurikentän vapaan toimijan näkökulmasta. Teorialukuun on valittu myös aihealueita liittyen nykysirkusryhmän kansainväliseen verkostoitumiseen ja suhdetoimintaan. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin puolistrukturoituja henkilöhaastatteluja, aivoriihiä sekä benchmarkingia.
Henkilöhaastattelujen avulla kartoitettiin Circus Uusi Maailman digitaalisen asiakaskokemuksen nykytilaa sekä ryhmän jäsenten, että ulkopuolisen digitaalisen palvelumuotoilun asiantuntijan toimesta. Kartoituksen avulla löydettiin digitaalisen asiakaskokemuksen kehitysalueet. Aivoriihissä kulttuurituotannon sekä digitaalisen viestinnän opiskelijoille ideoitiin keinoja digitaalisen asiakaskokemuksen parantamiseen, joiden pohjalta laadittiin ajatuskartta varsinaista kehitysehdotusta, digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakkia varten. Benchmarkingin avulla kartoitettiin nykysirkuskentän parhaat toimintatavat digitaalisen markkinoinnin ja viestinnän suhteen. Benchmarkingin vertailukohteita olivat hyvin kansainvälisesti menestyneet suomalaiset ja ulkomaiset nykysirkusryhmät. Tulosten pohjalta rakennettiin Circus Uusi Maailmalle digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakki.
Digitaalisen asiakaskokemuksen työkalupakin osa-alueiksi muodostuivat: kotisivun kehittäminen käytettävyyden, visuaalisuuden ja löydettävyyden osalta, digitaalisten markkinointimateriaalien laadun kohentaminen, panostaminen sisältömarkkinointiin, sosiaalisen median monipuolisempi ja interaktiivisempi hyödyntäminen sekä digitaalinen verkostoituminen kansainvälisesti.