Toimintaterapeuttien kokemuksia työhönvalmentajan ammatista
Nurmi, Ville; Krintilä, Ville (2023)
Nurmi, Ville
Krintilä, Ville
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537578
Tiivistelmä
Työ on yksi keskeisimmistä ja pitkäkestoisimmista toiminnoista, johon ihminen elämänsä aikana osallistuu. Työ ja työllisyys myös usein korostuvat erilaisissa yhteiskunnan tilaa mittaavissa tutkimuksissa ja suunnitelmissa. Yhteiskunnan näkökulmasta olisikin edullista, jos mahdollisimman moni henkilö olisi työllistetty ja osallistuisi nettomaksajana yhteiskunnan tarjoamien palveluiden tuottamiseen. Työn ja ihmisen kohtaaminen ei kuitenkaan aina toteudu, jolloin yhteiskunnan toimesta tarjotaan eriasteisia työllistymistä tukevia palveluita. Näistä palveluista työhönvalmentaminen on yksi. Työhövalmentajan ammatin sisältöä ei nykyisellään ole standardoitu, ja sama toistuu myös ammatillisen koulutuksen suhteen. Työhönvalmentamista tehdään myös eri ammattinimikkeillä, joista esimerkkeinä työvalmentaja, työhönvalmentaja, ohjaaja, tai uravalmentaja.
Toimintaterapiassa korostuvat asiakaskeskeisyys ja ratkaisukeskeisyys. Terapeutti ja asiakas pyrkivät yhdessä löytämään keinoja, joilla asiakkaan kokema arki ja arjen toimintoihin osallistuminen parantuisivat. Tärkeimpiä työkaluja toimintaterapeutille ovat taito kuulla asiakkaan ääni ja suunnitelmallisuus, jolla tukea asiakasta tavoitteiden saavuttamisessa. Voisiko samoilla menetelmillä tukea myös asiakkaan työllistymistä?
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiseksi aiemmin toimintaterapeutteina toimineet henkilöt kokevat nykyisen työnsä työhönvalmentajana. Kokevatko haastateltavat hyötyneensä omasta toimintaterapeuttitaustastaan ja jos, niin millä tavoin. Tutkimusta varten haastateltiin toimintaterapeuttikoulutuksen saaneita henkilöitä, jotka nykyisin toimivat työhönvalmentajina. Tutkimus kokoaa yhteen heidän kokemuksiaan ja huomioitaan työhönvalmentajan työn sisällöstä.
Tutkimustulokset tukevat käsitystä työhönvalmentajan työtehtävien samankaltaisuudesta toimintaterapeutin tehtävien kanssa. Haastateltavien kokemusten perusteella voidaankin todeta toimintaterapeuttikoulutuksen tukevan huomattavasti työhönvalmentajan ammatissa toimimista.
Toimintaterapiassa korostuvat asiakaskeskeisyys ja ratkaisukeskeisyys. Terapeutti ja asiakas pyrkivät yhdessä löytämään keinoja, joilla asiakkaan kokema arki ja arjen toimintoihin osallistuminen parantuisivat. Tärkeimpiä työkaluja toimintaterapeutille ovat taito kuulla asiakkaan ääni ja suunnitelmallisuus, jolla tukea asiakasta tavoitteiden saavuttamisessa. Voisiko samoilla menetelmillä tukea myös asiakkaan työllistymistä?
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiseksi aiemmin toimintaterapeutteina toimineet henkilöt kokevat nykyisen työnsä työhönvalmentajana. Kokevatko haastateltavat hyötyneensä omasta toimintaterapeuttitaustastaan ja jos, niin millä tavoin. Tutkimusta varten haastateltiin toimintaterapeuttikoulutuksen saaneita henkilöitä, jotka nykyisin toimivat työhönvalmentajina. Tutkimus kokoaa yhteen heidän kokemuksiaan ja huomioitaan työhönvalmentajan työn sisällöstä.
Tutkimustulokset tukevat käsitystä työhönvalmentajan työtehtävien samankaltaisuudesta toimintaterapeutin tehtävien kanssa. Haastateltavien kokemusten perusteella voidaankin todeta toimintaterapeuttikoulutuksen tukevan huomattavasti työhönvalmentajan ammatissa toimimista.