Ohjeita potilaskirjauksiin suuhygienistiopiskelijoille : harjoittelu suu- ja leukasairauksien opetusyksikössä
Kauppinen, Mari; Leväniemi, Saara; Valkama, Minna (2023)
Kauppinen, Mari
Leväniemi, Saara
Valkama, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537620
Tiivistelmä
Potilasasiakirjamerkintöjen kirjaaminen ja ylläpitäminen ovat lakisääteisiä. Potilaalla on oikeus tutustua hoitoonsa liittyviin kirjauksiin ja tietoihin, joita hänestä on kirjattu potilasasiakirjoihin. Yksityiskohtaisesti kirjaamalla taataan oikeellisena säilyvä kuvaus suoritetusta hoidosta, käytetyistä materiaaleista ja tehdyistä hoitopäätöksistä, sekä niihin vaikuttaneista asioista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköistä perehdytysmateriaalia potilasasiakirjamerkinnöistä Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalan Kuopion suuhygienistin tutkinto-ohjelman ensimmäiseen ohjattuun potilasharjoitteluun, joka julkaistaan oppaan muodossa Moodle-oppimisalustalla opintojaksolla Harjoittelu, perheen suun terveydenhoitotyö. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ensimmäistä potilasharjoittelua suorittavien suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia kirjata potilasasiakirjamerkintöjä ja yhtenäistää opetusyksikön kirjaamiskäytänteitä potilasturvallisuus huomioiden.
Perehdytysmateriaaleja laatiessa kuultiin tilaajan toiveita materiaalien visuaalisesti innostavasta ilmeestä. Suuhygienistiopiskelijoille tehtiin kuvitteellisista potilastapauksista 12 esimerkkikirjausta suu- ja leukasairauksien opetusyksikössä suuhygienistiopiskelijoiden toteuttamista toimenpiteistä. Osa toimenpiteistä esitettiin usealla potilastapausversiolla, jotta opiskelija hahmottaisi eroavaisuudet potilasasiakirjamerkinnöissä. Näitä olivat esimerkiksi antibioottiprofylaksia toimenpiteen aikana tai lasten purentavirheet.
Esimerkkikirjaukset arvioitiin Webropol-palautekyselyn avulla vuonna 2020 ja 2021 aloittaneilla suuhygienistiopiskelijoilla (n=57). 11 opiskelijaa (19,3 %) vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeella kysyttiin esimerkkikirjausten toteutuksesta sekä niiden onnistumisesta tavoitteissaan. Kysely lähetettiin materiaalien mukana sähköpostitse. Esimerkkikirjaukset koettiin hyödyllisiksi niin ensimmäisten kliinisten harjoittelujen ajalle kuin tulevaisuuteen.
Esimerkkikirjausten avulla suuhygienistiopiskelijat saavat varmuutta potilaskirjauksiin. Pohjia voidaan käyttää tarkistuslistana toimenpiteisiin tarvittaville tarvikkeille sekä instrumenteille. Potilasasiakirjat palvelevat hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä edistävät hoidon jatkuvuutta, hoitohenkilökunnan vaihtuessakin.
Jatkokehitysehdotuksena on tehdä esimerkkikirjaukset väliaikaisen täytteen applikoinnista, hammaskorun kiinnityksestä sekä haastavista lapsipotilaista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tilaajana toimi Savonia-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa sähköistä perehdytysmateriaalia potilasasiakirjamerkinnöistä Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalan Kuopion suuhygienistin tutkinto-ohjelman ensimmäiseen ohjattuun potilasharjoitteluun, joka julkaistaan oppaan muodossa Moodle-oppimisalustalla opintojaksolla Harjoittelu, perheen suun terveydenhoitotyö. Opinnäytetyön tavoitteena on edistää ensimmäistä potilasharjoittelua suorittavien suuhygienistiopiskelijoiden valmiuksia kirjata potilasasiakirjamerkintöjä ja yhtenäistää opetusyksikön kirjaamiskäytänteitä potilasturvallisuus huomioiden.
Perehdytysmateriaaleja laatiessa kuultiin tilaajan toiveita materiaalien visuaalisesti innostavasta ilmeestä. Suuhygienistiopiskelijoille tehtiin kuvitteellisista potilastapauksista 12 esimerkkikirjausta suu- ja leukasairauksien opetusyksikössä suuhygienistiopiskelijoiden toteuttamista toimenpiteistä. Osa toimenpiteistä esitettiin usealla potilastapausversiolla, jotta opiskelija hahmottaisi eroavaisuudet potilasasiakirjamerkinnöissä. Näitä olivat esimerkiksi antibioottiprofylaksia toimenpiteen aikana tai lasten purentavirheet.
Esimerkkikirjaukset arvioitiin Webropol-palautekyselyn avulla vuonna 2020 ja 2021 aloittaneilla suuhygienistiopiskelijoilla (n=57). 11 opiskelijaa (19,3 %) vastasi kyselyyn. Kyselylomakkeella kysyttiin esimerkkikirjausten toteutuksesta sekä niiden onnistumisesta tavoitteissaan. Kysely lähetettiin materiaalien mukana sähköpostitse. Esimerkkikirjaukset koettiin hyödyllisiksi niin ensimmäisten kliinisten harjoittelujen ajalle kuin tulevaisuuteen.
Esimerkkikirjausten avulla suuhygienistiopiskelijat saavat varmuutta potilaskirjauksiin. Pohjia voidaan käyttää tarkistuslistana toimenpiteisiin tarvittaville tarvikkeille sekä instrumenteille. Potilasasiakirjat palvelevat hoidon suunnittelussa ja toteutuksessa, sekä edistävät hoidon jatkuvuutta, hoitohenkilökunnan vaihtuessakin.
Jatkokehitysehdotuksena on tehdä esimerkkikirjaukset väliaikaisen täytteen applikoinnista, hammaskorun kiinnityksestä sekä haastavista lapsipotilaista.