Maaseudun nuorten innovaatiopohjaisen yrittäjyyden personoitu oppimispolku: pohjoinen Keski-Suomi, Viitasaari #PikkasenParempiPeriferia
Niskanen, Kirsi (2023)
Niskanen, Kirsi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121738019
Tiivistelmä
Nuorten yrittäjyyspolkujen tukeminen on tunnistettu monella taholla tärkeäksi, maaseutualueiden elinvoimaisuutta ja pitovoimaa tukevaksi asiaksi. Tässä opinnäytetyössä maaseudun nuorten yrittäjyyttä ilmiönä lähestytään alueellisesti pohjoisessa Keski-Suomessa. Opinnäytetyön toimeksiantaja Kehittämisyhtiö Witas Oy on Viitasaaren kaupungin omistama kehittämisyhtiö. Työssä on lähtökohtana tuottaa ehdotus konseptista nuorten yrittäjyysvalmiuksien lisäämiseksi osaamisen tunnistamisen ja kokemuksellisen oppimisen avulla. Kokeilut voivat olla tehokas toimintatapa yrittäjyystaitojen oppimisprosessissa, koska ne mahdollistavat käytännön kokemusten kautta tapahtuvan oppimisen. Työ on luonteeltaan kvalitatiivinen tutkimus, joka tarjoaa lisätietoa siitä, millaisilla toimenpiteillä voidaan kehittää henkilökohtaiseen kehitykseen, luovuuteen, omavaraisuuteen, aloitteellisuuteen ja toimintakeskeisyyteen liittyviä taitoja, jotka auttavat yksilöä tuottamaan ratkaisuja haasteisiin.
Lähestymistapana on fenomenologinen tutkimus, jonka avulla on tutkittu maaseudun nuorten yrittäjyyttä ilmiönä, joka on merkityksellinen alueen elinvoiman kannalta. Menetelminä on käytetty autoetnografiaa, jossa tutkija pyrkii ymmärtämään yhteisön jäsenten kokemusmaailmaa osana yhteisöä, sekä muotoiluetnografiaa, jolla pyritään lisäämään ymmärrystä kehitettävän palvelun käyttäjistä sekä tuottamaan käytännöllisiä ratkaisuja. Tutkimus perustuu kirjalliseen aineistoon, jonka tuloksia ja löydöksiä on verrattu pohjoisessa Keski-Suomessa toteutettujen, nuorten yrittäjyysinnostusta lisäävien hankkeiden tuloksiin ja niistä saatuihin kokemuksiin. Työhön sisältyy myös katsaus toimenpiteistä maaseudun yrittäjyyden tukemiseksi Irlannissa ja Skotlannissa.
Oleellista nuorten yrittäjyysinnostuksen lisäämisessä on murtaa stereotyyppisiä käsityksiä yrittäjyydestä sekä maaseudulla työskentelystä ja työllistymisestä. Teknologian kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat paikkariippumattoman yrittämisen ja työn tekemisen harvaan asutuilla maaseutualueilla. Digitalisaatio on tasa-arvoistanut mahdollisuuksia opiskella, työskennellä ja yrittää omien arvojen mukaisessa ympäristössä. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa tietoa nuorten yrittäjyyspolkujen monimuotoisuudesta ja ehdotuksen innovaatiopohjaisen yrittäjyyspolun konseptista.
Lähestymistapana on fenomenologinen tutkimus, jonka avulla on tutkittu maaseudun nuorten yrittäjyyttä ilmiönä, joka on merkityksellinen alueen elinvoiman kannalta. Menetelminä on käytetty autoetnografiaa, jossa tutkija pyrkii ymmärtämään yhteisön jäsenten kokemusmaailmaa osana yhteisöä, sekä muotoiluetnografiaa, jolla pyritään lisäämään ymmärrystä kehitettävän palvelun käyttäjistä sekä tuottamaan käytännöllisiä ratkaisuja. Tutkimus perustuu kirjalliseen aineistoon, jonka tuloksia ja löydöksiä on verrattu pohjoisessa Keski-Suomessa toteutettujen, nuorten yrittäjyysinnostusta lisäävien hankkeiden tuloksiin ja niistä saatuihin kokemuksiin. Työhön sisältyy myös katsaus toimenpiteistä maaseudun yrittäjyyden tukemiseksi Irlannissa ja Skotlannissa.
Oleellista nuorten yrittäjyysinnostuksen lisäämisessä on murtaa stereotyyppisiä käsityksiä yrittäjyydestä sekä maaseudulla työskentelystä ja työllistymisestä. Teknologian kehitys ja digitalisaatio mahdollistavat paikkariippumattoman yrittämisen ja työn tekemisen harvaan asutuilla maaseutualueilla. Digitalisaatio on tasa-arvoistanut mahdollisuuksia opiskella, työskennellä ja yrittää omien arvojen mukaisessa ympäristössä. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja saa tietoa nuorten yrittäjyyspolkujen monimuotoisuudesta ja ehdotuksen innovaatiopohjaisen yrittäjyyspolun konseptista.