Yhteiskehittäminen ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteisenä kehitystyökaluna: pilotointimallina OSAOn tekstiili- ja muotiala
Koskela, Titta (2023)
Koskela, Titta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737958
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus on aina sisältänyt runsaasti työssäoppimista. Käytännön työtehtäviin on vaikea oppia muuten kuin tekemällä. Ammatillisen koulutuksen tavoitteena on yhteistyössä työelämän, yritysten ja yhteisöjen kanssa vastata työ- ja elinkeinoelämän kehittämisen haasteisiin. Yhteistyön määrä ja tavat kuitenkin vaihtelevat paljon eri aloilla ja eri alueilla.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli osaltaan auttaa kehittämään ammatillisen koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli löytää toimiva yhteiskehittämisen toimintamalli sekä testata yhteiskehittämisen toimivuutta ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyön parantamiseksi. Pilotoinnin jälkeen tässä tutkimuksessa luotiin yhteiskehittämisen malli käytettäväksi myös muille aloille hyödynnettävänä toimintaohjeena.
Yhteiskehittämismallin tarkastelu toteutettiin Oulun seudulla Koulutuskuntayhtymä OSAOn tekstiili- ja muotialalla. Tekstiili- ja muotialalla on käynnissä suuria muutoksia koko maailmassa ja erityisesti Euroopassa ja Suomessa. Vastuullisuus, kestävä kehitys ja kiertotalous sekä tulevaisuuden työvoiman osaamistarpeet ja työvoiman määrä alalla ovat keskeisiä keskusteluaiheita. Tässä tutkimuksessa yhteiskehittäminen kohdentui juuri
tekstiili- ja muotialaan näiden suurten muutosten takia. Työelämän, kuten myös alan ammatillisen koulutuksen, tulee sopeutua näihin muutoksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Yhteiskehittäminen toteutettiin aamupalatilaisuudessa OPERA-menetelmää hyödyntäen. Kehittämistyöpajan palaute kerättiin glad-mad-add-palautemenetelmällä. OPERA todennettiin selkeäksi ja toimivaksi yhteiskehittämisen työkaluksi ammatillisen koulutuksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittämiseen. Työskentelyyn on helppo
osallistua, vaikkei tuntisi etukäteen muita osallistujia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeä ohjepaketti vastaavanlaisen yhteiskehittämisen työpajan pitämiseen. Se soveltuu eri aloilla ja alueilla toteutettavaksi. Tutkimuksen sivutuotteena yhteiskehittämisen kautta löydettiin uusia yhteistyömahdollisuuksia tarkastelun kohteena olleelle tekstiili- ja muotialalle, joita olivat esimerkiksi työelämäprojektit pienryhmille ja virtuaaliyritysesittelyt.
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli osaltaan auttaa kehittämään ammatillisen koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli löytää toimiva yhteiskehittämisen toimintamalli sekä testata yhteiskehittämisen toimivuutta ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyön parantamiseksi. Pilotoinnin jälkeen tässä tutkimuksessa luotiin yhteiskehittämisen malli käytettäväksi myös muille aloille hyödynnettävänä toimintaohjeena.
Yhteiskehittämismallin tarkastelu toteutettiin Oulun seudulla Koulutuskuntayhtymä OSAOn tekstiili- ja muotialalla. Tekstiili- ja muotialalla on käynnissä suuria muutoksia koko maailmassa ja erityisesti Euroopassa ja Suomessa. Vastuullisuus, kestävä kehitys ja kiertotalous sekä tulevaisuuden työvoiman osaamistarpeet ja työvoiman määrä alalla ovat keskeisiä keskusteluaiheita. Tässä tutkimuksessa yhteiskehittäminen kohdentui juuri
tekstiili- ja muotialaan näiden suurten muutosten takia. Työelämän, kuten myös alan ammatillisen koulutuksen, tulee sopeutua näihin muutoksiin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jossa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Yhteiskehittäminen toteutettiin aamupalatilaisuudessa OPERA-menetelmää hyödyntäen. Kehittämistyöpajan palaute kerättiin glad-mad-add-palautemenetelmällä. OPERA todennettiin selkeäksi ja toimivaksi yhteiskehittämisen työkaluksi ammatillisen koulutuksen ja työelämän välisen yhteistyön kehittämiseen. Työskentelyyn on helppo
osallistua, vaikkei tuntisi etukäteen muita osallistujia.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi selkeä ohjepaketti vastaavanlaisen yhteiskehittämisen työpajan pitämiseen. Se soveltuu eri aloilla ja alueilla toteutettavaksi. Tutkimuksen sivutuotteena yhteiskehittämisen kautta löydettiin uusia yhteistyömahdollisuuksia tarkastelun kohteena olleelle tekstiili- ja muotialalle, joita olivat esimerkiksi työelämäprojektit pienryhmille ja virtuaaliyritysesittelyt.