Kohderyhmäanalyysi mediabrändille
Laukia, Marjut (2023)
Laukia, Marjut
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121537773
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mediabrändin kohderyhmien sisältökiinnostuksen kohteita. Digitaalisen transformaation myötä tarve palvella lukijaa on korostunut. Yksi tapa onnistua siinä on tehdä sisältöjä, jotka puhuttelevat haluttuja kohderyhmiä niin, että sisällöt ovat lukijoista kiinnostavia ja samastuttavia. Tämän voi olettaa lisäävän halua sitoutua brändin sisältöjen kuluttamiseen tulevaisuudessakin.
Menetelminä työssä on käytetty kyselytutkimusta mediabrändin nykyisille käyttäjille ja potentiaaliselle kohderyhmälle sekä verkkosivuston käyttäjädatan analysointia aiheiden ja teemojen kautta.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ovat, että mediabrändin tekeminen palvelee kohderyhmiä jo nyt melko hyvin, mutta sisältöjen seasta erottuu joitakin kehityskohteita. Opinnäytetyön tuotoksena mediabrändille on koottu joukko ehdotuksia toimenpiteiksi, joiden avulla sisältötekemistä voidaan kehittää.
Menetelminä työssä on käytetty kyselytutkimusta mediabrändin nykyisille käyttäjille ja potentiaaliselle kohderyhmälle sekä verkkosivuston käyttäjädatan analysointia aiheiden ja teemojen kautta.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset ovat, että mediabrändin tekeminen palvelee kohderyhmiä jo nyt melko hyvin, mutta sisältöjen seasta erottuu joitakin kehityskohteita. Opinnäytetyön tuotoksena mediabrändille on koottu joukko ehdotuksia toimenpiteiksi, joiden avulla sisältötekemistä voidaan kehittää.