EKG-muutosten tunnistaminen : e-oppimateriaali terveysalan opiskelijoille
Ahokas, Viivi; Knuutinen, Jonne; Koskelo, Emma (2023)
Ahokas, Viivi
Knuutinen, Jonne
Koskelo, Emma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838041
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa e-oppimateriaalia erilaisista EKG-muutoksista kliinisen fysiologian opetuksen tueksi Savonia-ammattikorkeakoulun terveysalan opiskelijoille. Tavoitteena oli e-oppimateriaalin avulla tukea monipuolisen kohderyhmän rytmihäiriöiden tunnistamisen oppimista. Toimeksiantajana opinnäytetyöllemme toimi Savonia-ammattikorkeakoulu.
Elektrokardiografialla eli EKG:llä tutkitaan sydämen sähköistä toimintaa. EKG:ssä iholta mitatut sähkövirran muutokset piirtävät jatkuvaa sydänsähkökäyrää. Rytmihäiriöt ovat sydämen normaalista rytmistä eli sinusrytmistä poikkeavia rytmejä. Monet terveysalalla työskentelevät törmäävät jossain kohtaa uraansa tilanteisiin, joissa tarvitaan EKG:n tulkintataitoja. Henkeä uhkaavien rytmihäiriöiden tunnistaminen voi parhaimmillaan pelastaa potilaan hengen.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä lineaarisen mallin mukaisesti. Koostimme työhön tilaajan toivomia EKG-muutoksia, jotka olisi hyvä osata tunnistaa. Niiden oppimista helpottaaksemme teimme e-oppimateriaalin, josta löytyy yksinkertaistettua teoriaa sekä havainnollistavia kuvia. Valmis e-oppimateriaali lähetettiin kahden eri vuosikurssin bioanalyytikko-, sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoille. Tehtyään oppimateriaalin osallistujat vastasivat Webropol-palautekyselyyn.
Palautekyselyyn vastasi yhteensä 34 henkilöä. Keskiarvollisesti parhaat tulokset saimme oppimateriaalin toimivuudesta teknisesti, johon vastausten keskiarvoksi muodostui 9.2 sekä oppimateriaalissa olevien kuvien hyödyllisyydestä, jonka vastausten keskiarvo oli 9.1, vastausasteikkojen ollessa 0–10. Eniten hajontaa vastausten välillä muodostui kysymyksiin, jotka koskivat oppimateriaalin rakenteen selkeyttä sekä oppimateriaalin hyödyllisyyttä EKG:n tulkinnan opiskelussa.
Tuloksista voitiin päätellä, että tuotoksemme oli hyödyllinen monen mielestä, vaikka kehitysideoita löytyi koskien esimerkiksi oppimateriaalin rakennetta ja teoriaosuuksien pieniä epätarkkuuksia. Teoriaosuus on todella tiiviinä pakettina ja jotkut toivoivat syventymistä niiltä osin. E-oppimateriaalia on ominaisuuksiensa puolesta helppo muokata ja kehittää pidemmälle. Sitä voi tulevaisuudessa laajentaa käsittelemään muitakin rytmihäiriöitä, joita emme käyneet läpi tässä opinnäytetyössä.
Elektrokardiografialla eli EKG:llä tutkitaan sydämen sähköistä toimintaa. EKG:ssä iholta mitatut sähkövirran muutokset piirtävät jatkuvaa sydänsähkökäyrää. Rytmihäiriöt ovat sydämen normaalista rytmistä eli sinusrytmistä poikkeavia rytmejä. Monet terveysalalla työskentelevät törmäävät jossain kohtaa uraansa tilanteisiin, joissa tarvitaan EKG:n tulkintataitoja. Henkeä uhkaavien rytmihäiriöiden tunnistaminen voi parhaimmillaan pelastaa potilaan hengen.
Opinnäytetyö on toteutettu kehittämistyönä lineaarisen mallin mukaisesti. Koostimme työhön tilaajan toivomia EKG-muutoksia, jotka olisi hyvä osata tunnistaa. Niiden oppimista helpottaaksemme teimme e-oppimateriaalin, josta löytyy yksinkertaistettua teoriaa sekä havainnollistavia kuvia. Valmis e-oppimateriaali lähetettiin kahden eri vuosikurssin bioanalyytikko-, sairaanhoitaja- ja ensihoitajaopiskelijoille. Tehtyään oppimateriaalin osallistujat vastasivat Webropol-palautekyselyyn.
Palautekyselyyn vastasi yhteensä 34 henkilöä. Keskiarvollisesti parhaat tulokset saimme oppimateriaalin toimivuudesta teknisesti, johon vastausten keskiarvoksi muodostui 9.2 sekä oppimateriaalissa olevien kuvien hyödyllisyydestä, jonka vastausten keskiarvo oli 9.1, vastausasteikkojen ollessa 0–10. Eniten hajontaa vastausten välillä muodostui kysymyksiin, jotka koskivat oppimateriaalin rakenteen selkeyttä sekä oppimateriaalin hyödyllisyyttä EKG:n tulkinnan opiskelussa.
Tuloksista voitiin päätellä, että tuotoksemme oli hyödyllinen monen mielestä, vaikka kehitysideoita löytyi koskien esimerkiksi oppimateriaalin rakennetta ja teoriaosuuksien pieniä epätarkkuuksia. Teoriaosuus on todella tiiviinä pakettina ja jotkut toivoivat syventymistä niiltä osin. E-oppimateriaalia on ominaisuuksiensa puolesta helppo muokata ja kehittää pidemmälle. Sitä voi tulevaisuudessa laajentaa käsittelemään muitakin rytmihäiriöitä, joita emme käyneet läpi tässä opinnäytetyössä.