Lähiyhteisön ohjaus nuoren oman elämän suunnittelun tukena Validia Ammattiopistossa
Vakkala, Jaana (2014)
Vakkala, Jaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111115480
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tukea nuoren oman elämän suunnittelua Validia Ammattioppilaitoksen asuntolassa. Työn tarkoituksena oli kehittää lähiyhteisön ohjaustoimintaa. Kehittämistyössäni nuoren lähiyhteisöllä tarkoitettiin asumisen tukihenkilöitä, opetusryhmien ohjaajia ja henkilökohtaisia avustajia, hyvinvointipalveluiden ohjaajia sekä huoltajia.
Kehittämistyön aineisto tuotettiin asuntolassa asuvien nuorten facebook ryhmässä sekä kehittämisryhmässä. Kehittämisryhmän työskentelyyn osallistuivat nuoren lähiyhteisön toimijat ja asuntolassa asuva nuori. Kehittämisryhmän työskentelyssä hyödynnettiin nuorten tuottamaa aineistoa nuorten äänen esiin saamiseksi. Tuotettu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen logiikan mukaisesti, joka tuki kehittämisryhmän työskentelyn prosessinomaista yhteiskehittelyä.
Työssä on esitetty nuorten kokemuksia arjen sujuvuudesta, voimavaroja edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä sekä nuorten osallisuuden kokemuksia oman elämän suunnittelussa ja nuorten tulevaisuuden toiveita. Kehittämistyön tulosten mukaan nuoren arjen sujuvuutta tukevat avustamisen ja ohjaustarpeen selvittäminen, nuoren lähiyhteisön toimijoiden yhteistyö ja tiedon siirron varmistaminen. Nuoren voimavarojen tukemisen edellytyksenä on työntekijöiden mukaan aito kiinnostus nuoren asioihin. Nuoren osallisuutta oman elämän suunnitteluun voidaan edistää luottamussuhteen rakentamisella, tukemalla nuorta mielipiteen ilmaisuun ja päätösten tekemiseen, antamalla palautetta sekä järjestämällä yhteisöllistä toimintaa nuoren sosiaalisten taitojen vahvistumiseksi. Nuoren lähiyhteisön lisäksi tuen antamiseen ja tiedon jakamiseen voivat osallistua nuoret itse, jolloin mahdollistuu samassa elämäntilanteessa olevien kokemusmaailmaan jakaminen. Lähiyhteisö tukee nuoren oman elämän suunnittelua koko asumisen ajan, erityisesti siirtymävaiheissa opintojen alkaessa ja päättyessä. Lähiyhteisön rooli on avata erilaisia vaihtoehtoja ja näkökulmia, jotta nuorella on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa valintoihin, jotta nuoren tulevaisuudesta tulee nuoren omien toiveiden mukainen.
Nuoren ilmaisema "normipäivä" kiteyttää kuvaavasti lähiyhteisön ohjauksen. Lähiyhteisön ohjauksen tavoitteena on mahdollistaa nuoren itsenäistyminen sekä mahdollisimman itsenäisen ja tavallisen arjen toteutuminen. Kehittämistyötä voidaan hyödyntää, kun kehitetään oppilaitoksen osallistuvia ja yhteisöllisiä toimintoja sekä monialaisen verkostotyön malleja.
Kehittämistyön aineisto tuotettiin asuntolassa asuvien nuorten facebook ryhmässä sekä kehittämisryhmässä. Kehittämisryhmän työskentelyyn osallistuivat nuoren lähiyhteisön toimijat ja asuntolassa asuva nuori. Kehittämisryhmän työskentelyssä hyödynnettiin nuorten tuottamaa aineistoa nuorten äänen esiin saamiseksi. Tuotettu aineisto analysoitiin sisällön analyysin avulla. Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksen logiikan mukaisesti, joka tuki kehittämisryhmän työskentelyn prosessinomaista yhteiskehittelyä.
Työssä on esitetty nuorten kokemuksia arjen sujuvuudesta, voimavaroja edistäviä ja ehkäiseviä tekijöitä sekä nuorten osallisuuden kokemuksia oman elämän suunnittelussa ja nuorten tulevaisuuden toiveita. Kehittämistyön tulosten mukaan nuoren arjen sujuvuutta tukevat avustamisen ja ohjaustarpeen selvittäminen, nuoren lähiyhteisön toimijoiden yhteistyö ja tiedon siirron varmistaminen. Nuoren voimavarojen tukemisen edellytyksenä on työntekijöiden mukaan aito kiinnostus nuoren asioihin. Nuoren osallisuutta oman elämän suunnitteluun voidaan edistää luottamussuhteen rakentamisella, tukemalla nuorta mielipiteen ilmaisuun ja päätösten tekemiseen, antamalla palautetta sekä järjestämällä yhteisöllistä toimintaa nuoren sosiaalisten taitojen vahvistumiseksi. Nuoren lähiyhteisön lisäksi tuen antamiseen ja tiedon jakamiseen voivat osallistua nuoret itse, jolloin mahdollistuu samassa elämäntilanteessa olevien kokemusmaailmaan jakaminen. Lähiyhteisö tukee nuoren oman elämän suunnittelua koko asumisen ajan, erityisesti siirtymävaiheissa opintojen alkaessa ja päättyessä. Lähiyhteisön rooli on avata erilaisia vaihtoehtoja ja näkökulmia, jotta nuorella on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa valintoihin, jotta nuoren tulevaisuudesta tulee nuoren omien toiveiden mukainen.
Nuoren ilmaisema "normipäivä" kiteyttää kuvaavasti lähiyhteisön ohjauksen. Lähiyhteisön ohjauksen tavoitteena on mahdollistaa nuoren itsenäistyminen sekä mahdollisimman itsenäisen ja tavallisen arjen toteutuminen. Kehittämistyötä voidaan hyödyntää, kun kehitetään oppilaitoksen osallistuvia ja yhteisöllisiä toimintoja sekä monialaisen verkostotyön malleja.