Barnmorskan som resurs i barns sexualfostran? : en kvalitativ intervjustudie
Södergård, Amanda (2022)
Södergård, Amanda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121737977
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen haastattelututkimuksen tavoite oli tutkia minkälaisia kompetensseja ja resursseja opettajilla on käytettävissään lasten seksuaaliopetuksessa, sekä jos ja miten kätilö voisi omalla asiantuntijuudellaan olla avuksi.
Tiedonkeruuseen käytettiin semistrukturoituja haastatteluita ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisältöanalyysin avulla. Haastateltavat oli viisi opettajaa luokissa viisi viiva kuusi, joilla kaikilla kokemusta seksuaaliopetuksesta. Teoreettisena lähtökohtana käytin UNESCO:n International technical guidance on sexuality education: An evidence-informed approach (2018).
Tuloksista ilmenee minkälaisia resursseja ja kokemuksia haastatetuilla opettajilla on. Tämän kartoituksen avulla ilmenee missä seksuaalisuusopetuksen kehityksen painopiste tulisi olla. Opettajat kertoivat kokemuksistaan mm. että ryhmien asenteet ja esitiedot vaikuttavat siihen, miten opetus rakennetaan. Kehitysideoina voisi olla esimerkiksi asiantuntijan pitämä jatkokoulutus opettajille sekä materiaalien kehitys.
Tiedonkeruuseen käytettiin semistrukturoituja haastatteluita ja tulokset analysoitiin kvalitatiivisen sisältöanalyysin avulla. Haastateltavat oli viisi opettajaa luokissa viisi viiva kuusi, joilla kaikilla kokemusta seksuaaliopetuksesta. Teoreettisena lähtökohtana käytin UNESCO:n International technical guidance on sexuality education: An evidence-informed approach (2018).
Tuloksista ilmenee minkälaisia resursseja ja kokemuksia haastatetuilla opettajilla on. Tämän kartoituksen avulla ilmenee missä seksuaalisuusopetuksen kehityksen painopiste tulisi olla. Opettajat kertoivat kokemuksistaan mm. että ryhmien asenteet ja esitiedot vaikuttavat siihen, miten opetus rakennetaan. Kehitysideoina voisi olla esimerkiksi asiantuntijan pitämä jatkokoulutus opettajille sekä materiaalien kehitys.