Asiakastyytyväisyystutkimus - Autotalo Laakkonen Kuopio ja Volkswagen
Venäläinen, Ville (2014)
Venäläinen, Ville
Savonia-ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215518
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantajana on Kuopion Autotalo Laakkonen. Tutkimuksen tavoitteena on sel-vittää asiakastyytyväisyystutkimuksella, miksi asiakkaat vaihtoivat johonkin toiseen automerkkiin tai autoliikkeeseen. Tutkimus on rajattu Kuopion Autotalo Laakkosen Volkswagen-asiakkaisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmä muo-dostui entisistä Kuopion Autotalo Laakkosen asiakkaista, jotka olivat vaihtaneet vuoden sisään pois Volkswagenista. Listassa oli 97 nimeä. Kysely lähetettiin 93 asiakkaalle, joiden osoitetiedot olivat tallessa. Heistä 37 vastasi vastausprosentin muodostuessa 40% tienoille.
Tutkimuksessa selvisi, että pääsyitä automerkin vaihtoon olivat Laakkosen heikko huoltotoiminta sekä muualta saatu parempi vaihtotarjous, kun niitä kysyttiin avoimissa kysymyksissä. Pääsyyksi voidaan todeta myös Volkswagenin korkeampi hinta verrattuna kokemuksiin laadun ja ominai-suuksien sekä varustelun suhteen. Muutamissa tapauksissa VW:n pikkuviat tai takuun toimimat-tomuus johtivat automerkin vaihtoon. Volkswagenin mallistoon ja ominaisuuksiin oltiin yleisellä tasolla tyytyväisiä, mutta hintaa pidettiin edelleen liian korkeana. Moni olisikin valmis palaamaan merkkiin, mikäli sen automalliston hinnat olisivat matalammat. Vaikka moni ilmoitti pääsyyksi au-tomerkin vaihtoon ongelmat huollon kanssa, sai se keskiarvolla mitattaessa huolto melko hyvän arvosanan, kun sitä arvioitiin monivalintakysymyksillä.
Suurin osa vastaajista oli vaihtanut Skodaan, mikä painotti tutkimuksen tuloksia nykyisten Skoda-kuskien suuntaan. He eivät nähneet VW:tä Skodaa parempana autona hintaan nähden. Kalliimpiin autoihin, kuten Audiin vaihtaneet, eivät vastanneet aktiivisesti kyselyyn. Toyotaan vaihtaneet valit-tivat huoltotoiminnasta ja VW:n luotettavuudesta sekä välirahasta. Liian korkea väliraha oli myös merkittävä muihinkin automerkkeihin vaihdettaessa.
Tutkimusmenetelmänä käytin puolistrukturoitua kyselylomaketta. Tutkimuksen kohderyhmä muo-dostui entisistä Kuopion Autotalo Laakkosen asiakkaista, jotka olivat vaihtaneet vuoden sisään pois Volkswagenista. Listassa oli 97 nimeä. Kysely lähetettiin 93 asiakkaalle, joiden osoitetiedot olivat tallessa. Heistä 37 vastasi vastausprosentin muodostuessa 40% tienoille.
Tutkimuksessa selvisi, että pääsyitä automerkin vaihtoon olivat Laakkosen heikko huoltotoiminta sekä muualta saatu parempi vaihtotarjous, kun niitä kysyttiin avoimissa kysymyksissä. Pääsyyksi voidaan todeta myös Volkswagenin korkeampi hinta verrattuna kokemuksiin laadun ja ominai-suuksien sekä varustelun suhteen. Muutamissa tapauksissa VW:n pikkuviat tai takuun toimimat-tomuus johtivat automerkin vaihtoon. Volkswagenin mallistoon ja ominaisuuksiin oltiin yleisellä tasolla tyytyväisiä, mutta hintaa pidettiin edelleen liian korkeana. Moni olisikin valmis palaamaan merkkiin, mikäli sen automalliston hinnat olisivat matalammat. Vaikka moni ilmoitti pääsyyksi au-tomerkin vaihtoon ongelmat huollon kanssa, sai se keskiarvolla mitattaessa huolto melko hyvän arvosanan, kun sitä arvioitiin monivalintakysymyksillä.
Suurin osa vastaajista oli vaihtanut Skodaan, mikä painotti tutkimuksen tuloksia nykyisten Skoda-kuskien suuntaan. He eivät nähneet VW:tä Skodaa parempana autona hintaan nähden. Kalliimpiin autoihin, kuten Audiin vaihtaneet, eivät vastanneet aktiivisesti kyselyyn. Toyotaan vaihtaneet valit-tivat huoltotoiminnasta ja VW:n luotettavuudesta sekä välirahasta. Liian korkea väliraha oli myös merkittävä muihinkin automerkkeihin vaihdettaessa.