Interaktiivinen Kaksonen : case Kekkosen työhuone: museotilan 3D-mittausmalli interaktiivisen sovelluksen pohjana
Lehtinen, Laura (2023)
Lehtinen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on erilaisiin digitaalisiin 3D-toisintoihin tutustuminen ja niiden käyttö interaktiivisen kaksosen inspiraationa. Interaktiivinen kaksonen on tätä opinnäytetyötä varten kehitetty termi, jonka tarkoitus on erottaa se jo vakiintuneista digitaalitoisintotermeistä, kuten digitaalinen kaksonen tai digitaalinen malli. Opinnäytetyön työosuudessa esitellään Tamminiemessä sijaitsevan Kekkosen työhuoneen interaktiivinen kaksonen, joka pitää sisällään tilamallin, siellä sijaitsevien objektien 3D-malleja, kuva-, video- ja äänisisältöä sekä lyhyen, pelillistetyn kokemuksen. Työosuudessa käydään läpi interaktiivisen kaksosen työprosessi pelimoottorissa.
Tutkimusosuudessa syvennytään erilaisten digitaalisten toisintojen määritelmiin sekä kerrotaan toimeksiantajatahon (Rakennetun ympäristön mittaus- ja mallinnusinstituutti MeMon) aiheeseen liittyvistä projekteista ja menetelmistä, joilla työosuuden tila- ja ympäristömalli on toteutettu. Tämän lisäksi tutkimusosuudessa käydään läpi erilaisia virtuaalisia museoita, joista on myös haettu inspiraatiota interaktiiviseen kaksoseen.
Opinnäytetyön lopuksi pohditaan interaktiivisen kaksosen jatkokehityspotentiaalia sekä mahdollisuuksia tapahtumakäytössä interaktiivisena kiintopisteenä.
Tutkimusosuudessa syvennytään erilaisten digitaalisten toisintojen määritelmiin sekä kerrotaan toimeksiantajatahon (Rakennetun ympäristön mittaus- ja mallinnusinstituutti MeMon) aiheeseen liittyvistä projekteista ja menetelmistä, joilla työosuuden tila- ja ympäristömalli on toteutettu. Tämän lisäksi tutkimusosuudessa käydään läpi erilaisia virtuaalisia museoita, joista on myös haettu inspiraatiota interaktiiviseen kaksoseen.
Opinnäytetyön lopuksi pohditaan interaktiivisen kaksosen jatkokehityspotentiaalia sekä mahdollisuuksia tapahtumakäytössä interaktiivisena kiintopisteenä.