Sivuhahmon luontiprosessi Toad Boat -VR-peliin
Hirvelä, Annika (2023)
Hirvelä, Annika
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838237
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi, miten Toad Boat -VR-peliin luodaan sivuhahmoja ja minkälaisia haasteita VR:n käyttäminen tuo. Tavoitteena on esitellä yksityiskohtaisesti hahmonluonnin työnkulku ja selventää, miten sivuhahmon suunnittelu eroaa päähahmojen suunnittelusta. Projektiosuudessa luodaan Toad Boat -pelin sivuhahmon konseptikuvia, 3D-malli ja tekstuurit. Sivuhahmon on tarkoitus tulla käyttöön Toad Boat -pelin toiseen tasoon.
Opinnäytetyön luvuissa tutustutaan kattavasti kaikkiin vaiheisiin, jotka kuuluvat Toad Boat -pelin sivuhahmon luontiprosessiin. Aluksi kerrotaan, miten VR:n rajoitteet vaikuttavat hahmon suunnitteluun ja mitä on otettava huomioon sivuhahmoja luodessa. Tämän jälkeen siirrytään pohtimaan, mitä erilaiset muodot ja värit viestivät sekä miten saadaan hahmo sulautumaan pelin visuaaliseen maailmaan. Konseptointivaiheessa tutustutaan hahmon anatomiaan ja siihen, miten luodaan toimivia konseptikuvia. Lopuksi perehdytään 3D-mallinnusvaiheeseen ja tekstuurien luontiin, jonka jälkeen hahmo on valmis vietäväksi pelimoottoriin.
Viimeisenä arvioidaan projektiosuuden lopputulos ottaen huomioon projektin tavoitteet ja tutkimustyöosuuden saavutuksia. Lopputuloksena saatiin laadittua tarkat ohjeet sivuhahmojen työnkulkua varten Toad Boat -peliin ja selkeä kuvaus siitä, miten pää- ja sivuhahmo eroavat toisistaan. Käytännön osuuden tuloksena on valmis 3D-malli peliin.
Opinnäytetyön luvuissa tutustutaan kattavasti kaikkiin vaiheisiin, jotka kuuluvat Toad Boat -pelin sivuhahmon luontiprosessiin. Aluksi kerrotaan, miten VR:n rajoitteet vaikuttavat hahmon suunnitteluun ja mitä on otettava huomioon sivuhahmoja luodessa. Tämän jälkeen siirrytään pohtimaan, mitä erilaiset muodot ja värit viestivät sekä miten saadaan hahmo sulautumaan pelin visuaaliseen maailmaan. Konseptointivaiheessa tutustutaan hahmon anatomiaan ja siihen, miten luodaan toimivia konseptikuvia. Lopuksi perehdytään 3D-mallinnusvaiheeseen ja tekstuurien luontiin, jonka jälkeen hahmo on valmis vietäväksi pelimoottoriin.
Viimeisenä arvioidaan projektiosuuden lopputulos ottaen huomioon projektin tavoitteet ja tutkimustyöosuuden saavutuksia. Lopputuloksena saatiin laadittua tarkat ohjeet sivuhahmojen työnkulkua varten Toad Boat -peliin ja selkeä kuvaus siitä, miten pää- ja sivuhahmo eroavat toisistaan. Käytännön osuuden tuloksena on valmis 3D-malli peliin.