Toimeksiantajayrityksen verkkokaupan sisältö : teknisen toteutuksen malli ja vertailu
Kemppainen, Veikka (2023)
Kemppainen, Veikka
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121838268
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheen valitsemista ohjasi toimeksiantajan tarpeen lisäksi pitkäaikainen tekniikkaharrastus ja suuri kiinnostus verkkokauppoja kohtaan. Muutaman verkkosivun rakentaneena ja aktiivisena ylläpitäjänä koin, että minulla olisi paljon kerrottavaa aiheesta. Opinnäytetyön tarkoituksena sekä tavoitteena oli lisätä toimeksiantajan ymmärrystä verkkokauppojen sisällöstä teoriatiedon avulla, muodostaa mock-up tyylinen malliverkkokauppa ja analysoida kolmea muuta matkailualan verkkokauppaa Benchmarking-vertaisarviointimenetelmää käyttämällä. Toimeksiantajalla on pieni matkailualan yritys, joka tarjoaa matkailu- ja ohjelmapalveluita Suomessa ja muualla Euroopan maissa.
Työn tietoperusta koostui helposti hyödynnettävistä ja luotettavista kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Verkkokauppojen kehityksen nopeutuessa ajankohtaisten lähteiden löytäminen oli helppoa. Tiedon hankintaa piti lähestyä lähdekriittisesti, koska tiedon runsas saatavuus altistaa tiedonhankinnan useille vaaroille, kuten epäluotettaville tiedonlähteille. Malliverkkokaupan toteutuksessa käytettiin Figma -sovellusta, Figma Community UI -käyttöliittymäkirjastoja ja Affinity Designer -suunnitteluelementtejä.
Benchmarking-vertaisarvioinnin avulla toimeksiantajalle etsittiin menetelmiä ja konkreettisia esimerkkejä matkailualalla kilpailevista verkkokaupoista, joita voidaan hyödyntää oman sivun kehityksen yhteydessä. Kolmessa eri matkailualan verkkokaupassa toteutettavan Benchmarking-vertaisanalyysin pohjaa joudutaan soveltamaan hieman, koska toimeksiantajalla ei ole jo olemassa olevaa verkkokauppaa mihin verrata toisen osapuolen käytänteitä. Tällöin tutkimuksen periaate ”esikuvilta oppiminen” ei toteudu täysin alkuperäisellä tavalla, mutta sopii paremmin opinnäytetyön tutkimustarkoitukseen. Aineiston keruuta varten muodostettiin erillinen arviointilomake. Tutkimuksesta saadut tulokset olivat erittäin yllättäviä ja informatiivisia, koska jokainen verkkokaupan omistava taho oli käyttänyt toisistaan eroavia ratkaisuja, keinoja ja menetelmiä asiakkaan huomion saamiseksi. Vertaisanalyysin tuloksissa käsiteltiin osittain teoriaosuudessa tutkittuja aiheita.
Tämän opinnäytetyön yksi keskeisistä vahvuuksista on tarinallinen eteneminen teoriaosuudesta malliverkkokaupan havainnollistamiseen ja lopulta todellisten yritysten verkkokauppojen menetelmien arvioimiseen. Henkilökohtainen tavoitteeni oli pitää aineisto mahdollisimman selvälukuisena, jotta toimeksiantajan lisäksi kuka tahansa muu pystyy hyödyntämään työn sisältämää tietoa sen valmistumisen jälkeen. Tavoite motivoi minua käsittelemään jokaista osa-aluetta tarpeeksi laajasti, jotta uuden oppimiselle saadaan vankka perusta. The choice of the thesis topic was guided not only by the client's needs but also by a long-standing interest in technology and a strong fascination with online stores. Having built a few websites and actively maintained them earlier, I felt that I had a lot to share on the subject. The purpose and goal of the thesis were to enhance the client's understanding of the content of online stores through theoretical knowledge, design and create a mock-up style model of an online store and analyse three other online stores in the travel industry using the Benchmark peer-review method. The client operates a small travel business, which offers travel services in Finland and other European countries.
The theoretical foundation of the work consisted of easily accessible and reliable literature and online sources. With the rapid development of online stores, finding up to date sources was a quite straightforward process. The acquisition of information had to be approached critically due to the abundant availability of information, exposing the information-gathering process to several risks, such as unreliable sources. The implementation of the model online store utilized the Figma application, Figma Community UI interface libraries, and Affinity Designer assets.
Through Benchmark peer-review methods and concrete examples of competing online stores in the travel industry were sought for the client, which could be utilized in the development of their site. The basis for the Benchmarking peer-analysis conducted in three different online travel stores had to be adapted slightly, as the client does not have an existing online store to compare practices. In this case, the research principle of “learning from role models” is not fully realized in its original form, but it better suits the research purpose of the thesis. A separate evaluation form was created for data collection. The results obtained from the study were astounding and informative because each online store had integrated differing solutions, strategies, and methods to capture customer attention.
One of the key strengths of this thesis is the narrative progression from the theoretical part to illustrating a model online store and ultimately evaluating the methods of real company online stores. My personal goal was to keep the material as clear and readable as possible so that the client and anyone else could benefit from the information in the thesis after its completion. This goal motivated me to cover each aspect extensively, ensuring a solid foundation for new learning.
Työn tietoperusta koostui helposti hyödynnettävistä ja luotettavista kirjallisuus- ja verkkolähteistä. Verkkokauppojen kehityksen nopeutuessa ajankohtaisten lähteiden löytäminen oli helppoa. Tiedon hankintaa piti lähestyä lähdekriittisesti, koska tiedon runsas saatavuus altistaa tiedonhankinnan useille vaaroille, kuten epäluotettaville tiedonlähteille. Malliverkkokaupan toteutuksessa käytettiin Figma -sovellusta, Figma Community UI -käyttöliittymäkirjastoja ja Affinity Designer -suunnitteluelementtejä.
Benchmarking-vertaisarvioinnin avulla toimeksiantajalle etsittiin menetelmiä ja konkreettisia esimerkkejä matkailualalla kilpailevista verkkokaupoista, joita voidaan hyödyntää oman sivun kehityksen yhteydessä. Kolmessa eri matkailualan verkkokaupassa toteutettavan Benchmarking-vertaisanalyysin pohjaa joudutaan soveltamaan hieman, koska toimeksiantajalla ei ole jo olemassa olevaa verkkokauppaa mihin verrata toisen osapuolen käytänteitä. Tällöin tutkimuksen periaate ”esikuvilta oppiminen” ei toteudu täysin alkuperäisellä tavalla, mutta sopii paremmin opinnäytetyön tutkimustarkoitukseen. Aineiston keruuta varten muodostettiin erillinen arviointilomake. Tutkimuksesta saadut tulokset olivat erittäin yllättäviä ja informatiivisia, koska jokainen verkkokaupan omistava taho oli käyttänyt toisistaan eroavia ratkaisuja, keinoja ja menetelmiä asiakkaan huomion saamiseksi. Vertaisanalyysin tuloksissa käsiteltiin osittain teoriaosuudessa tutkittuja aiheita.
Tämän opinnäytetyön yksi keskeisistä vahvuuksista on tarinallinen eteneminen teoriaosuudesta malliverkkokaupan havainnollistamiseen ja lopulta todellisten yritysten verkkokauppojen menetelmien arvioimiseen. Henkilökohtainen tavoitteeni oli pitää aineisto mahdollisimman selvälukuisena, jotta toimeksiantajan lisäksi kuka tahansa muu pystyy hyödyntämään työn sisältämää tietoa sen valmistumisen jälkeen. Tavoite motivoi minua käsittelemään jokaista osa-aluetta tarpeeksi laajasti, jotta uuden oppimiselle saadaan vankka perusta.
The theoretical foundation of the work consisted of easily accessible and reliable literature and online sources. With the rapid development of online stores, finding up to date sources was a quite straightforward process. The acquisition of information had to be approached critically due to the abundant availability of information, exposing the information-gathering process to several risks, such as unreliable sources. The implementation of the model online store utilized the Figma application, Figma Community UI interface libraries, and Affinity Designer assets.
Through Benchmark peer-review methods and concrete examples of competing online stores in the travel industry were sought for the client, which could be utilized in the development of their site. The basis for the Benchmarking peer-analysis conducted in three different online travel stores had to be adapted slightly, as the client does not have an existing online store to compare practices. In this case, the research principle of “learning from role models” is not fully realized in its original form, but it better suits the research purpose of the thesis. A separate evaluation form was created for data collection. The results obtained from the study were astounding and informative because each online store had integrated differing solutions, strategies, and methods to capture customer attention.
One of the key strengths of this thesis is the narrative progression from the theoretical part to illustrating a model online store and ultimately evaluating the methods of real company online stores. My personal goal was to keep the material as clear and readable as possible so that the client and anyone else could benefit from the information in the thesis after its completion. This goal motivated me to cover each aspect extensively, ensuring a solid foundation for new learning.