Vuosikorjausreklamaatioiden hyödyntäminen rakentamisen laadun parantamisessa
Kaistinen, Marko (2023)
Kaistinen, Marko
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938435
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938435
Tiivistelmä
Mestarityö toteutettiin YIT Suomi Oy:lle. Mestarityön tarkoituksena oli parantaa rakentamisen laatua asuinkäyttöön rakennettavissa kerrostaloissa ja sitä kautta nostaa YIT:n imagoa asuntorakentajana ja säästää vuosikorjausvaiheen kustannuksissa.
Mestarityön aikana analysoitiin viiden valmistuneen kohteen vuosikorjausreklamaatiot. Analyysin, haastatteluiden ja ennalta saadun tiedon perusteella luotiin päivitettävät tarkastuslistat taloyhtiön ja huoneistojen tarkastamiseen YIT:n toimesta sisätyövaiheessa.
Rakennusprojekti koostuu suuresta määrästä yhteen sovitettuja ratkaisuja, joita to-teuttavat ihmiset. Tämän takia kaikkia vuosikorjausvaiheen reklamaatioita ei pystytä eliminoimaan rakennusvaiheen aikana. Analyysin perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vuosikorjausvaiheessa on mahdollista vähentää reklamaatioiden määrää paran-tamalla laadunvalvontaa rakennusvaiheen aikana.
Mestarityön aikana analysoitiin viiden valmistuneen kohteen vuosikorjausreklamaatiot. Analyysin, haastatteluiden ja ennalta saadun tiedon perusteella luotiin päivitettävät tarkastuslistat taloyhtiön ja huoneistojen tarkastamiseen YIT:n toimesta sisätyövaiheessa.
Rakennusprojekti koostuu suuresta määrästä yhteen sovitettuja ratkaisuja, joita to-teuttavat ihmiset. Tämän takia kaikkia vuosikorjausvaiheen reklamaatioita ei pystytä eliminoimaan rakennusvaiheen aikana. Analyysin perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vuosikorjausvaiheessa on mahdollista vähentää reklamaatioiden määrää paran-tamalla laadunvalvontaa rakennusvaiheen aikana.