Videopelien käyttöliittymät ja niiden käytettävyys
Tuominen, Joni (2023)
Tuominen, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938391
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli videopelien käyttöliittymät ja niiden käytettävyys. Työn tarkoituksena oli tutkia pelien käyttöliittymiä sekä kertoa, mitä kaikkea niihin liittyy ja mistä ne koostuvat. Työssä käytiin kattavasti läpi käyttöliittymien elementtejä ja niistä kerrottiin esimerkkien sekä vertailujen avulla. Tutkimuskysymyksinä työssä oli, millainen on hyvä käyttöliittymä, kuinka olemassa olevaa käyttöliittymää voidaan kehittää sekä mitä asioita nykypelaajat arvostavat pelien käyttöliittymissä.
Työssä käytettiin pääsääntöisesti laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä saatiin syvällisempää ymmärrystä pelaajien mielipiteistä ja kokemuksista. Lisäksi työn aikana toteutettiin kyselylomake, joka lähetettiin Discord-palvelun kautta pelaajayhteisöihin ja tavoitteena oli saada pelaajien näkemyksiä kolmen eri pelin käyttöliittymistä. Työssä suoritettiin kvantifiointia muuttamalla vastaajien vastaukset sekä mielipiteet numeroiksi laskutoimenpiteiden esimerkiksi keskiarvolaskujen kautta. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin aiemmin mainittua kyselylomaketta sekä verkosta etsittyjä pelisuunnittelua käsitteleviä artikkeleita, blogeja ja videoita.
Käyttöliittymälle, joka sai alhaisimmat pisteet kyselytutkimuksessa, toteutettiin oma versio Unity-pelimoottorin ympäristössä. Tämä ympäristö on minulle tuttu koulun peliohjelmointikursseista ja omista peliprojekteista. Opinnäytetyön projektissa keskityttiin ensisijaisesti visuaaliseen ilmeeseen, jättäen toiminnallisuuden kehittämisen myöhempään vaiheeseen. Kehitysehdotukset käytiin läpi, ottaen huomioon niiden soveltuvuus tulevaan toiminnallisuuden kehittämiseen, mikäli päädyn jatkokehittämään projektia tulevaisuudessa. Kyselyn tuloksista havaittiin, että nykypelaajat arvostavat käyttöliittymissä selkeyttä, helppokäyttöisyyttä ja nopeaa käyttöliittymän oppimista.
Työssä käytettiin pääsääntöisesti laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisella eli kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä saatiin syvällisempää ymmärrystä pelaajien mielipiteistä ja kokemuksista. Lisäksi työn aikana toteutettiin kyselylomake, joka lähetettiin Discord-palvelun kautta pelaajayhteisöihin ja tavoitteena oli saada pelaajien näkemyksiä kolmen eri pelin käyttöliittymistä. Työssä suoritettiin kvantifiointia muuttamalla vastaajien vastaukset sekä mielipiteet numeroiksi laskutoimenpiteiden esimerkiksi keskiarvolaskujen kautta. Aineistonkeruumenetelmänä työssä käytettiin aiemmin mainittua kyselylomaketta sekä verkosta etsittyjä pelisuunnittelua käsitteleviä artikkeleita, blogeja ja videoita.
Käyttöliittymälle, joka sai alhaisimmat pisteet kyselytutkimuksessa, toteutettiin oma versio Unity-pelimoottorin ympäristössä. Tämä ympäristö on minulle tuttu koulun peliohjelmointikursseista ja omista peliprojekteista. Opinnäytetyön projektissa keskityttiin ensisijaisesti visuaaliseen ilmeeseen, jättäen toiminnallisuuden kehittämisen myöhempään vaiheeseen. Kehitysehdotukset käytiin läpi, ottaen huomioon niiden soveltuvuus tulevaan toiminnallisuuden kehittämiseen, mikäli päädyn jatkokehittämään projektia tulevaisuudessa. Kyselyn tuloksista havaittiin, että nykypelaajat arvostavat käyttöliittymissä selkeyttä, helppokäyttöisyyttä ja nopeaa käyttöliittymän oppimista.