Markkinoinnin tehostaminen kohdeyrityksessä X
Ilmanen, Anton (2023)
Ilmanen, Anton
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023121938484
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia kohdeyritykselle sellainen opinnäytetyö, josta heille olisi aidosti hyötyä markkinoinnin tehostamisessa. Työn pääpaino oli digitaalisessa markkinoinnissa, mutta myös muu markkinointi oli työssä mukana. Yritykselle ehdotettiin, että heille tehtäisiin opinnäytetyö ja he kertoivat toivovansa markkinointiinsa parannusta. Kohdeyritys on autokoulualan paikallinen pienyritys. Ala on tunnetusti suurten valtakunnallisten yritysten dominoima ja kilpailu alalla on kovaa. Tarkoituksena oli löytää tapoja tehokkaaseen markkinointiin moniin kilpailijoihin nähden pienillä resursseilla. Tavoitteena oli löytää oikeat kanavat tärkeimpien kohderyhmien tavoittamiseksi.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osuudesta, tietoperustasta eli teoriasta sekä käytännöstä eli tutkimuksesta ja sen perusteella esitetyistä markkinointitoimenpiteistä. Työn teoriaosuus koostuu markkinointiin liittyvistä kirjoista, opetusmateriaaleista, artikkeleista ja muista verkkolähteistä. Tietoperusta käsittelee markkinointia kokonaisuudessaan, digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin kanavia ja hyötyjä, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä erinäisiä analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön tueksi laadittiin kysely yrityksen entisille asiakkaille. Asiakkailta kysyttiin ensin autokoulukokemuksesta yleisesti, mutta työn kannalta merkittävimmät kysymykset liittyivät sosiaaliseen mediaan ja kanaviin, joissa he itse todennäköisesti yritystä seuraisivat.
Opinnäytetyö koostui kahdesta osuudesta, tietoperustasta eli teoriasta sekä käytännöstä eli tutkimuksesta ja sen perusteella esitetyistä markkinointitoimenpiteistä. Työn teoriaosuus koostuu markkinointiin liittyvistä kirjoista, opetusmateriaaleista, artikkeleista ja muista verkkolähteistä. Tietoperusta käsittelee markkinointia kokonaisuudessaan, digitaalista markkinointia, digitaalisen markkinoinnin kanavia ja hyötyjä, markkinoinnin kilpailukeinoja sekä erinäisiä analyysimenetelmiä. Opinnäytetyön tueksi laadittiin kysely yrityksen entisille asiakkaille. Asiakkailta kysyttiin ensin autokoulukokemuksesta yleisesti, mutta työn kannalta merkittävimmät kysymykset liittyivät sosiaaliseen mediaan ja kanaviin, joissa he itse todennäköisesti yritystä seuraisivat.