Musiikkikasvatus ja dokumentaatio : lasten, vanhempien ja työntekijöiden kokemuksia esikoulussa
Saikko, Tiina (2014)
Saikko, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215547
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen päiväkodissa annettavaa musiikkikasvatusta ja musiikkikasvatuksen dokumentointia lasten, vanhempien sekä varhaiskasvattajien näkökulmista. Tutkimuskysymykseni ovat, miten musiikkikasvatus toteutuu päiväkodissa, miten sitä dokumentoidaan ja miten dokumentteja hyödynnetään. Opinnäytetyön aihe on saanut alkunsa Metropolia Ammattikorkeakoulun varhaiskasvatuksen dokumentointia käsittelevästä yhteistyöstä belgialaisen Arteveldehogeschoolin kanssa.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Sen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin itähelsinkiläisen päiväkodin esikouluryhmässä maaliskuussa 2014. Haastatteluihin osallistui kaksi lasta, kaksi vanhempaa sekä kolme varhaiskasvattajaa. Jokaiselle vastaajaryhmälle oli omat haastattelukysymyksensä, joiden teemat koskivat päiväkodin musiikkikasvatuksen sisältöä ja välineistöä, päiväkodin toiminnan dokumentointia ja musiikkikasvatuksen dokumentointia, yhteistyötä päiväkodin ja perheiden välillä sekä dokumenttien osuutta tiedonvälityksessä. Aineisto on analysoitu teemoittain.
Aineistosta kävi ilmi, että vastaajat kokivat musiikin olevan tasavertainen osa päiväkodissa annettavaa varhaiskasvatusta. Musiikin rooli toiminnassa ei ollut korostetun suuri muttei myöskään kapea. Esiopetusryhmän työntekijöiden musiikkikasvatusosaaminen koettiin vahvaksi ja musiikkivälineistö riittäväksi. Musiikkikasvatusta dokumentoitiin vähemmän kuin muuta päiväkodin toimintaa. Työntekijät pitivät syynä tähän ennen kaikkea esiopetusryhmän haasteellisuutta, jonka vuoksi työntekijöillä ei ollut aikaa ja voimavaroja toteuttaa dokumentointia niin laajasti kuin he olisivat toivoneet. Musiikkikasvatuksen dokumentointiin lisähaasteen toi tekninen tallennusvälineistö, joka kaipaisi työntekijöiden mukaan päivitystä. Työntekijät kokivat dokumentoinnin olevan oleellinen osa varhaiskasvattajien työtä, mutta sitä ei pidetty ensisijaisena. Dokumentoinnilla saavutettavan vuorovaikutuksellisen sekä osallisuutta ja itsetuntoa vahvistavan hyödyn arvioitiin olevan toteutuessaan merkittävä. Vanhemmat pitivät dokumentointia mukavana lisänä musiikkikasvatuksessa. Sen arvioitiin aiheuttavan henkilökunnalle ylimääräistä työtä. Lapset kokivat päiväkodin musiikkikavatuksen mieluisaksi. Siihen toivottiin kuitenkin monipuolisuutta ja runsaampaa dokumentointia.
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen tutkimus. Sen aineisto on kerätty puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelut toteutettiin itähelsinkiläisen päiväkodin esikouluryhmässä maaliskuussa 2014. Haastatteluihin osallistui kaksi lasta, kaksi vanhempaa sekä kolme varhaiskasvattajaa. Jokaiselle vastaajaryhmälle oli omat haastattelukysymyksensä, joiden teemat koskivat päiväkodin musiikkikasvatuksen sisältöä ja välineistöä, päiväkodin toiminnan dokumentointia ja musiikkikasvatuksen dokumentointia, yhteistyötä päiväkodin ja perheiden välillä sekä dokumenttien osuutta tiedonvälityksessä. Aineisto on analysoitu teemoittain.
Aineistosta kävi ilmi, että vastaajat kokivat musiikin olevan tasavertainen osa päiväkodissa annettavaa varhaiskasvatusta. Musiikin rooli toiminnassa ei ollut korostetun suuri muttei myöskään kapea. Esiopetusryhmän työntekijöiden musiikkikasvatusosaaminen koettiin vahvaksi ja musiikkivälineistö riittäväksi. Musiikkikasvatusta dokumentoitiin vähemmän kuin muuta päiväkodin toimintaa. Työntekijät pitivät syynä tähän ennen kaikkea esiopetusryhmän haasteellisuutta, jonka vuoksi työntekijöillä ei ollut aikaa ja voimavaroja toteuttaa dokumentointia niin laajasti kuin he olisivat toivoneet. Musiikkikasvatuksen dokumentointiin lisähaasteen toi tekninen tallennusvälineistö, joka kaipaisi työntekijöiden mukaan päivitystä. Työntekijät kokivat dokumentoinnin olevan oleellinen osa varhaiskasvattajien työtä, mutta sitä ei pidetty ensisijaisena. Dokumentoinnilla saavutettavan vuorovaikutuksellisen sekä osallisuutta ja itsetuntoa vahvistavan hyödyn arvioitiin olevan toteutuessaan merkittävä. Vanhemmat pitivät dokumentointia mukavana lisänä musiikkikasvatuksessa. Sen arvioitiin aiheuttavan henkilökunnalle ylimääräistä työtä. Lapset kokivat päiväkodin musiikkikavatuksen mieluisaksi. Siihen toivottiin kuitenkin monipuolisuutta ja runsaampaa dokumentointia.