Savon koulutuskuntayhtymän rekrytointiprosessin nykytila ja prosessin kehittäminen
Makkonen-Tabell, Anja (2023)
Makkonen-Tabell, Anja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038719
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Savon koulutuskuntayhtymälle (Sakky). Opinnäytetyön aiheena oli kerätä tietoa Savon koulutuskuntayhtymän ja erityisesti Savon ammattiopiston rekrytointiprosessista ja hakijakokemuksesta sekä kehittää tehtyjen havaintojen perusteella koko prosessia. Kehitystyön avulla organisaatio sai kootusti palautetta rekrytointiprosessinsa toimivuudesta sekä organisaation eri toimijoiden näkökulmasta että Sakkyyn juuri rekrytoitujien opettajien hakukokemuksen näkökulmasta. Kyseistä aihetta ei ollut tässä laajuudessa organisaatiossa tutkittu ja tämä opinnäytetyö tuki alkavaa rekrytointiprosessin uudistus- ja kehitystyötä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointia ja rekrytointiprosessin eri vaiheita. Lisäksi pureuduttiin rekrytointikanavan valintakriteereihin. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta, ja tehtyjen teemahaastattelujen avulla pystyttiin kartoittamaan laaja-alaisesti rekrytointiprosessin toimivuutta sekä hakijakokemusta.
Opinnäytetyön perusteella Sakkyn rekrytointiprosessi näyttäytyi rakenteellisesti organisaation tarpeita palvelevana. Rekrytointiprosessi eteni myös organisaation määrittelemien reunaehtojen ja tehdyn prosessikaavion mukaisesti. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi Savon ammattiopiston rekrytointiprosessissa nousivat hakijakokemuksen ja rekrytointiviestinnän näkökulmasta henkilökohtaisten yhteydenottojen vähäisyys rekrytointiprosessin aikana sekä sosiaalisen median valjastaminen vielä paremmin rekrytoinnin käyttöön. Rekrytointiprosessissa ei myöskään kerätä hakijoilta palautetta prosessista ja sen sujuvuudesta, mikä puolestaan tarjoaisi arvokasta tietoa hakijakokemukseen liittyen sekä rekrytointiviestinnän onnistumisesta. Lisäksi rekrytointiin liittyvän koulutuksen puute tai sen vähäisyys nousi esiin haastatteluissa.
Tulosten pohjalta Savon koulutuskuntayhtymä pystyy tulevaisuudessa kiinnittämään paremmin huomiota hakijakokemukseen ja tällä tavoin lisäämään myös vetovoimaa rekrytointikierrosten aikana. Rekrytointiprosessin liittyvät organisaation sisäiset haasteet oli myös tässä opinnäytetyössä tunnistettu. Toimeksiantajalla käynnissä olevaan rekrytointiprosessin kehitystyöhön tämä opinnäytetyö antoi tietoa rekrytointiprosessista kokonaisuudessaan sekä peilasi tehtyjä havaintoja teoriaan. Lisäksi Savon koulutuskuntayhtymä sai opinnäytetyön kautta konkreettisia kehitysehdotuksia rekrytointiviestinnän kehittämiseen hakijakokemuksen näkökulmasta. Jatkotutkimusta voisi kohdentaa hakijakokemuksen kehittämiseen muun muassa keräämällä tarkempaa palautetta rekrytointiprosessista hakijoilta, jotka eivät tulleet valituiksi. Lisäksi perehdyttämisprosessia olisi kiinnostavaa jatkossa tutkia tarkemmin. Jatkotutkimuksen mahdollisuutta tulisi tarkastella myös rekrytointikoulutuksen tarpeen tarkempaan selvittämiseen liittyen ja sen pohjalta koulutuskokonaisuuden rakentamiseen rekrytointiin osallistuville työntekijöille.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin rekrytointia ja rekrytointiprosessin eri vaiheita. Lisäksi pureuduttiin rekrytointikanavan valintakriteereihin. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta, ja tehtyjen teemahaastattelujen avulla pystyttiin kartoittamaan laaja-alaisesti rekrytointiprosessin toimivuutta sekä hakijakokemusta.
Opinnäytetyön perusteella Sakkyn rekrytointiprosessi näyttäytyi rakenteellisesti organisaation tarpeita palvelevana. Rekrytointiprosessi eteni myös organisaation määrittelemien reunaehtojen ja tehdyn prosessikaavion mukaisesti. Keskeisimmiksi kehityskohteiksi Savon ammattiopiston rekrytointiprosessissa nousivat hakijakokemuksen ja rekrytointiviestinnän näkökulmasta henkilökohtaisten yhteydenottojen vähäisyys rekrytointiprosessin aikana sekä sosiaalisen median valjastaminen vielä paremmin rekrytoinnin käyttöön. Rekrytointiprosessissa ei myöskään kerätä hakijoilta palautetta prosessista ja sen sujuvuudesta, mikä puolestaan tarjoaisi arvokasta tietoa hakijakokemukseen liittyen sekä rekrytointiviestinnän onnistumisesta. Lisäksi rekrytointiin liittyvän koulutuksen puute tai sen vähäisyys nousi esiin haastatteluissa.
Tulosten pohjalta Savon koulutuskuntayhtymä pystyy tulevaisuudessa kiinnittämään paremmin huomiota hakijakokemukseen ja tällä tavoin lisäämään myös vetovoimaa rekrytointikierrosten aikana. Rekrytointiprosessin liittyvät organisaation sisäiset haasteet oli myös tässä opinnäytetyössä tunnistettu. Toimeksiantajalla käynnissä olevaan rekrytointiprosessin kehitystyöhön tämä opinnäytetyö antoi tietoa rekrytointiprosessista kokonaisuudessaan sekä peilasi tehtyjä havaintoja teoriaan. Lisäksi Savon koulutuskuntayhtymä sai opinnäytetyön kautta konkreettisia kehitysehdotuksia rekrytointiviestinnän kehittämiseen hakijakokemuksen näkökulmasta. Jatkotutkimusta voisi kohdentaa hakijakokemuksen kehittämiseen muun muassa keräämällä tarkempaa palautetta rekrytointiprosessista hakijoilta, jotka eivät tulleet valituiksi. Lisäksi perehdyttämisprosessia olisi kiinnostavaa jatkossa tutkia tarkemmin. Jatkotutkimuksen mahdollisuutta tulisi tarkastella myös rekrytointikoulutuksen tarpeen tarkempaan selvittämiseen liittyen ja sen pohjalta koulutuskokonaisuuden rakentamiseen rekrytointiin osallistuville työntekijöille.