Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Bigdata based university reputation measurement

Nuortimo, Kalle (2023)

 
Avaa tiedosto
Nuortimo_Kalle.pdf (736.1Kt)
Lataukset: 


Nuortimo, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038792
Tiivistelmä
The need to monitor university reputation rises mainly from the increase of. E-vom, electronic word to mouth communication, caused by digitalization megatrend. The Covid19 influence further increased this trend. Hence, predicting, monitoring, analysing and measuring University reputation in real time, as a comparison to yearly questionnaires or interviews, may prove beneficial.
This Master’s thesis describes continuous way to measure, monitor and index university reputation using media data-analysis involving in this first stage black box media monitoring software with opinion mining possibility in order to get the data for finally building the URS, University Reputation Score. The software utilises machine learning to analyse the sentiment and volume, while essential reputation related details are investigated via generative AI, namely chatGPT.
Managerial contribution is improved, real-time university reputation management can establish a base also for Social Media(SoMe) firestorm management, via estimating the impact through measurement and to plan actions to diminish impact.
 
Tarve seurata yliopiston mainetta on kasvanut pääasiassa sähköisen huhupuheen (E-vom)lisääntymisestä digitalisaation vaikutuksesta. Covid-19-pandemia on edelleen lisännyt tätä trendiä. Siksi yliopiston maineen ennustaminen, seuraaminen, analysointi ja mittaaminen reaaliajassa verrattuna vuosittaisiin kyselyihin tai haastatteluihin voi osoittautua hyödylliseksi.
Tämä opinnäytetyö kehittää jatkuvaa tapaa mitata, seurata ja indeksoida yliopiston mainetta mediaaineiston analysoinnin avulla. Kyseessä on kaksivaiheinen analyysi, jonka ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu kaupallinen mediamonitorointiohjelmisto, jota voidaan pitää menetelmätutkimuksessa mustana laatikkona. Analyysin ensimmäinen vaihe on mielipidelouhinta, jolla kerätään dataa yliopiston näkyvyyden selvittämiseksi. Ensimmäisessä vaiheessa mitataan tunnetta (positiivinen, negatiivinen, neutraali) ja volyymia. Seuraavassa vaiheessa mainekomponentteja ja maineeseen liittyviä yksityiskohtia tutkitaan generatiivisen tekoälyn, eli ChatGPT:n, avulla.
Yliopistojohtamiseen tullut uusi työkalu, reaaliaikainen yliopiston maineen hallinta, voi luoda perustan myös sosiaalisen median (some) –kohujen hallinnalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste