Suunnanmuutos tunnussuunnittelussa : ekspressiivinen ilmaisu lähtökohtana yritystunnuksen suunnittelulle
Kirsnyte, Ruta (2014)
Kirsnyte, Ruta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111315588
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tunnussuunnittelua sekä visuaalisen viestinnän alalla vallitsevia käsityksiä siitä.Tutkimuksen kohteena ovat yritystunnukset ja niiden toiminnallisuutta arvioivat laatukriteerit. Pohdin työssäni, mitkä vakiintuneet normit ja perinteiset lähtökohdat ohjaavat yritystunnuksen suunnittelua ja miksi yhä useampi suunnittelija on valmis rikkomaan niitä valitsemalla valtavirrasta
poikkeavia ainutlaatuisia ilmaisukeinoja.
Työn tarkoituksena on tarjota uusi näkökulma yritystunnusten suunnittelulle. Tutkimuksessa tarkastelen vapaaseen ilmaisuun perustuvan lähestymistavan merkitystä tunnussuunnittelulle ja samalla laajemmin koko visuaalisen yrityskuvan rakentamiseen. 21-luvulla persoonattoman ja selkeän minimalistisen visuaalisen kielen vastavaikutuksena uudet graafisen suunnittelun trendit kasvattavat suosiotaan. Suunnittelijan intuitioon sekä vahvaan visioon perustuva ekspressiivinen typografia on yksi niistä. Sen vaikutuksena tunnussuunnittelu voi mielestäni myös muuttua, mikä tarjoaisi yrityksille yhä enemmän mahdollisuuksia profiloitua visuaalisesti paremmin.
Toiminnallisessa osassa esittelen suunnittelemiani tunnuksia, joiden suunnittelun lähtökohtana on vapaa ekspressiivinen ilmaisu ilman ennalta määrättyä ideaa, miltä kokonaisuuden tulisi näyttää. Näiden tunnusten suunnittelussa pyrin kokeilemaan tunnussuunnittelun rajoja ja keskittymään luovaan sekä visuaalisesti toimivaan kokonaisuuteen unohtamatta tunnuksen viestinnällistä merkitystä.
poikkeavia ainutlaatuisia ilmaisukeinoja.
Työn tarkoituksena on tarjota uusi näkökulma yritystunnusten suunnittelulle. Tutkimuksessa tarkastelen vapaaseen ilmaisuun perustuvan lähestymistavan merkitystä tunnussuunnittelulle ja samalla laajemmin koko visuaalisen yrityskuvan rakentamiseen. 21-luvulla persoonattoman ja selkeän minimalistisen visuaalisen kielen vastavaikutuksena uudet graafisen suunnittelun trendit kasvattavat suosiotaan. Suunnittelijan intuitioon sekä vahvaan visioon perustuva ekspressiivinen typografia on yksi niistä. Sen vaikutuksena tunnussuunnittelu voi mielestäni myös muuttua, mikä tarjoaisi yrityksille yhä enemmän mahdollisuuksia profiloitua visuaalisesti paremmin.
Toiminnallisessa osassa esittelen suunnittelemiani tunnuksia, joiden suunnittelun lähtökohtana on vapaa ekspressiivinen ilmaisu ilman ennalta määrättyä ideaa, miltä kokonaisuuden tulisi näyttää. Näiden tunnusten suunnittelussa pyrin kokeilemaan tunnussuunnittelun rajoja ja keskittymään luovaan sekä visuaalisesti toimivaan kokonaisuuteen unohtamatta tunnuksen viestinnällistä merkitystä.