Taloushallinnon perusteet : tenttimateriaali Taloushallinnon perusteet -opintojaksolle
Hietala, Satu (2023)
Hietala, Satu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038824
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122038824
Tiivistelmä
Projekti tuotettiin Oulun ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön. Opinnäytetyön aiheena oli laatia Moodle-tenttimateriaali Taloushallinnon perusteet -opintojaksolle. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tietoperusta perustui pääosin taloushallinnosta kirjoitettuihin kirjoihin sekä ajantasaisiin lakeihin ja säädöksiin. Myös ammatilliset julkaisut toivat oman osansa tietoperustaan. Opinnäytetyö perustui työelämälähtöiseen toimeksiantoon, joka on saatu Oulun ammattikorkeakoululta. Sen kehittämistehtävä oli uuden tenttimateriaalin laatiminen toimeksiantajan toimittaman kurssimateriaalin pohjalta. Opinnäytetyön päätutkimuskysymys oli: Mitä ovat kirjanpidon ja arvonlisäverotuksen periaatteet?
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teorialähtöisenä kehittämishankkeena. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisia. Tutkimusote oli laadullinen lähdeaineiston ja oman kokemuksen pohjalta. Analyysimenetelmä oli deduktiivinen.
Opinnäytetyön tuotos ja käytetyt prosessit palvelevat alani asiantuntijaksi kehittymistä, sillä taloushallinnon perusteet ovat lähtökohta jokaisen liiketalouden ammattilaisen uralle. Opinnäytetyöni tuotos on täyttänyt odotukseni kiitettävällä tasolla. Olen tyytyväinen projektin tuotoksena laatimaani tenttimateriaaliin ja koen materiaalin olevan olennainen osa oppilaiden oppimista taloushallinnon ammattilaisiksi.
Koen, että opinnäytetyön saavutuksista on tässä vaiheessa vaikeaa luoda johtopäätöksiä, sillä opinnäytetyön tuotoksesta ei vielä ole saatu arviointia käytännön toimivuudesta. Olennaisena tuloksena on se, että opinnäytetyön kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset. Johtopäätöksenä on se, että olen luonut tenttimateriaalin, jonka tenttikysymykset peilaavat opinnäytetyön sisältöön ja kaikkiin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Kehitysehdotuksina opinnäytetyölle ehdotan materiaalin päivittämistä sitä mukaan, kun tuotoksessa mainitut lait ja säädökset odotetusti muuttuvat. Opinnäytetyön tuotosta voi olla tarpeen päivittää myös oppilaiden palautteen myötä, mikäli he toivovat jonkin aihealueen tarkentamista tenttimateriaalissa. Kehittämisen kannalta palautteen kerääminen tuotoksen toimivuudesta, esimerkiksi kurssipalautteen muodossa, parantaisi myös opinnäytetyön tuotoksen hyödyllisyyden arviointia ja jatkokehitystä.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teorialähtöisenä kehittämishankkeena. Tutkimusmenetelmät olivat kvalitatiivisia eli laadullisia. Tutkimusote oli laadullinen lähdeaineiston ja oman kokemuksen pohjalta. Analyysimenetelmä oli deduktiivinen.
Opinnäytetyön tuotos ja käytetyt prosessit palvelevat alani asiantuntijaksi kehittymistä, sillä taloushallinnon perusteet ovat lähtökohta jokaisen liiketalouden ammattilaisen uralle. Opinnäytetyöni tuotos on täyttänyt odotukseni kiitettävällä tasolla. Olen tyytyväinen projektin tuotoksena laatimaani tenttimateriaaliin ja koen materiaalin olevan olennainen osa oppilaiden oppimista taloushallinnon ammattilaisiksi.
Koen, että opinnäytetyön saavutuksista on tässä vaiheessa vaikeaa luoda johtopäätöksiä, sillä opinnäytetyön tuotoksesta ei vielä ole saatu arviointia käytännön toimivuudesta. Olennaisena tuloksena on se, että opinnäytetyön kaikkiin tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset. Johtopäätöksenä on se, että olen luonut tenttimateriaalin, jonka tenttikysymykset peilaavat opinnäytetyön sisältöön ja kaikkiin opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin.
Kehitysehdotuksina opinnäytetyölle ehdotan materiaalin päivittämistä sitä mukaan, kun tuotoksessa mainitut lait ja säädökset odotetusti muuttuvat. Opinnäytetyön tuotosta voi olla tarpeen päivittää myös oppilaiden palautteen myötä, mikäli he toivovat jonkin aihealueen tarkentamista tenttimateriaalissa. Kehittämisen kannalta palautteen kerääminen tuotoksen toimivuudesta, esimerkiksi kurssipalautteen muodossa, parantaisi myös opinnäytetyön tuotoksen hyödyllisyyden arviointia ja jatkokehitystä.