Videotuotannon käsikirja
Rantanen, Ville (2023)
Rantanen, Ville
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122138871
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee markkinointivideoiden tuotantoprosessia yrityksille. Työn päämääränä oli luoda kattava videotuotannon käsikirja Vivisio Oy:lle, käsittäen esituotannon, tuotannon ja jälkituotannon prosessit, ja tarjota näin yritykselle työkalu asiakasprosessien yhtenäistämiseen, uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä osaksi myyntiprosessia havainnollistamaan yrityksen tapaa tehdä videotuotantoja.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin pääasiallisena tietoperustana verkosta löytyviä eri yritysten blogiartikkeleita. Videoiden strateginen suunnittelu, kohderyhmän määrittely, jakelukanavien valinta ja käsikirjoituksen laatiminen nousivat esille keskeisinä prosessin seikkoina, jotka vaativat myös tuotantoyhtiöltä markkinointi- ja viestintäosaamista. Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen laatiminen, kuvaussuunnitelman luominen sekä itse kuvauspäivän toteutus kuvattiin yksityiskohtaisesti.
Tuloksena syntyi käytännön opas, joka ohjaa videotuotannon läpiviemistä alusta loppuun. Jälkituotannossa korostettiin leikkausvaihetta, värimäärittelyä ja videon keston määrittämistä, jotka kaikki vaikuttavat lopullisen videon laatuun ja tyyliin. Opinnäytetyön pohdintaosuudessa käsiteltiin tekijän henkilökohtaista oppimisprosessia ja aihetta rajattiin opinnäytetyön edetessä markkinointikeskeiseen suuntaan, joka lopulta osoittautui hyödylliseksi ja mielekkääksi.
Työssä suositeltiin jatkokehityksenä käsikirjan visuaalisen ilmeen kehittämistä sekä syventymistä yksityiskohtiin. Tulevaisuudessa käsikirjaa voitaisiin laajentaa teknistä osaamista vaativien tuotanto- ja jälkituotantovaiheiden osalta. Tämä opinnäytetyö tarjoaa pohjan, jonka päälle voidaan rakentaa tulevaisuudessa kattavampi opas videotuotannon eri vaiheista ja jota voidaan hyödyntää myös muussa markkinointimateriaalien tuotannossa.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin pääasiallisena tietoperustana verkosta löytyviä eri yritysten blogiartikkeleita. Videoiden strateginen suunnittelu, kohderyhmän määrittely, jakelukanavien valinta ja käsikirjoituksen laatiminen nousivat esille keskeisinä prosessin seikkoina, jotka vaativat myös tuotantoyhtiöltä markkinointi- ja viestintäosaamista. Käsikirjoituksen ja kuvakäsikirjoituksen laatiminen, kuvaussuunnitelman luominen sekä itse kuvauspäivän toteutus kuvattiin yksityiskohtaisesti.
Tuloksena syntyi käytännön opas, joka ohjaa videotuotannon läpiviemistä alusta loppuun. Jälkituotannossa korostettiin leikkausvaihetta, värimäärittelyä ja videon keston määrittämistä, jotka kaikki vaikuttavat lopullisen videon laatuun ja tyyliin. Opinnäytetyön pohdintaosuudessa käsiteltiin tekijän henkilökohtaista oppimisprosessia ja aihetta rajattiin opinnäytetyön edetessä markkinointikeskeiseen suuntaan, joka lopulta osoittautui hyödylliseksi ja mielekkääksi.
Työssä suositeltiin jatkokehityksenä käsikirjan visuaalisen ilmeen kehittämistä sekä syventymistä yksityiskohtiin. Tulevaisuudessa käsikirjaa voitaisiin laajentaa teknistä osaamista vaativien tuotanto- ja jälkituotantovaiheiden osalta. Tämä opinnäytetyö tarjoaa pohjan, jonka päälle voidaan rakentaa tulevaisuudessa kattavampi opas videotuotannon eri vaiheista ja jota voidaan hyödyntää myös muussa markkinointimateriaalien tuotannossa.