Kokonaisalihankintojen kehittäminen
Ollikainen, Pekka (2014)
Ollikainen, Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014111215492
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tarkoituksena oli kehittää Edita Prima Oy:n kokonaisalihankintoja. Teoreettiseen viitekehykseen valittiin useita hankinnan teorioita, jotta asiaa tarkasteltiin riittävän monesta suunnasta. Tärkeimmät viitekehykset olivat Kraljicin matriisi, kategoriahallinta sekä toimittaja-analyysi portfoliomallilla. Lisäksi käytettiin viitekehyksinä Spend-ja SWOT-analyysejä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aluksi tehtiin kokonaisalihankintojen nykytila-analyysi, jossa tietojärjestelmistä haettiin tarpeelliset tiedot hankinnoista. Lisäksi haastateltiin yhteyspäälliköitä. Lopuksi toteutettiin viitekehyksien mukaiset analyysit.
Nykytila-analyysin tuloksena käsitys, miten hankinnat haluttiin toteuttaa kussakin tuotekategoriassa. Implementointivaiheessa valittiin kolme tuoteryhmää, joiden hankintakanavia muutettiin viitekehysteorioiden mukaisiksi. Tuoteryhmät kilpailutettiin, toimittajaehdokkaiden kanssa neuvoteltiin ja lopuksi toteutettiin hankintakanavamuutokset. Valintoja ohjasivat viitekehysteoriat ja nykytila-analyysi.
Implementointivaiheesta saadut tulokset mitattiin laadullisilla ja määrällisillä mittareilla. Saadut tulokset olivat laadullisesti hyviä, mutta määrällisesti ei suoraa hyötyä saatu esiin.
Kehittämistehtävän tuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa opinnäytetyön valmistumisen jälkeenkin, joten tehdystä työstä on hankintojen kehittämisessä vastaisuudessa hyötyä.
Kehittämistehtävä toteutettiin toimintatutkimuksena. Aluksi tehtiin kokonaisalihankintojen nykytila-analyysi, jossa tietojärjestelmistä haettiin tarpeelliset tiedot hankinnoista. Lisäksi haastateltiin yhteyspäälliköitä. Lopuksi toteutettiin viitekehyksien mukaiset analyysit.
Nykytila-analyysin tuloksena käsitys, miten hankinnat haluttiin toteuttaa kussakin tuotekategoriassa. Implementointivaiheessa valittiin kolme tuoteryhmää, joiden hankintakanavia muutettiin viitekehysteorioiden mukaisiksi. Tuoteryhmät kilpailutettiin, toimittajaehdokkaiden kanssa neuvoteltiin ja lopuksi toteutettiin hankintakanavamuutokset. Valintoja ohjasivat viitekehysteoriat ja nykytila-analyysi.
Implementointivaiheesta saadut tulokset mitattiin laadullisilla ja määrällisillä mittareilla. Saadut tulokset olivat laadullisesti hyviä, mutta määrällisesti ei suoraa hyötyä saatu esiin.
Kehittämistehtävän tuloksia voi hyödyntää tulevaisuudessa opinnäytetyön valmistumisen jälkeenkin, joten tehdystä työstä on hankintojen kehittämisessä vastaisuudessa hyötyä.