Tekoälyn käyttö musiikin tekemisessä : miten musiikintekijät ja tuottajat voivat hyödyntää tekoälyä työssään?
Minkkinen, Anna (2023)
Minkkinen, Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023122239054
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esittelen, mitä tekoäly on ja mihin sitä on käytetty musiikin tekemisessä, sekä millaisia tekoälysovelluksia on tällä hetkellä tarjolla musiikin tekijälle ja tuottajalle. Tekoälyn kehitys on kiihtynyt viime vuosina, ja sen myötä myös musiikin tekemiseen käytettävät tekoälysovellukset ovat kehittyneet hurjaa vauhtia. Tämä huolestuttaa joitain musiikintekijöitä, kun taas toiset näkevät sen ainoastaan mahdollisuutena. Lainsäädäntö ei ole pysynyt perässä tekoälyn kehityksessä, ja asiaan liittyy tekijänoikeuden kannalta tärkeitä kysymyksiä.
Työni on kirjallisuuskatsaus, lähteinä käytän kirjallisuutta tekoälystä, lehtiartikkeleita, blogikirjoituksia, Euroopan unionin nettisivuja, Teoston kyselyraporttia ja omia muistiinpanojani Valerio Velardon puheenvuorosta Teosto Talks tapahtumasta 17.5.2023. Esiteltyäni tekoälyn eri alalajit ja muutamia tekoälyä työssään käyttäneitä musiikintekijöitä, kerron tekijänoikeusteemoista, joita aiheeseen liittyy ja suunnitteilla olevasta lainsäädännöstä. Käsittelen myös musiikintekijöiden ajatuksia tekoälystä käymällä läpi Teoston kyselyraportin tuloksia. Lopuksi esittelen tekoälysovelluksia, joita tällä hetkellä on olemassa musiikin säveltämiseen, miksaukseen ja masterointiin, sekä tuotantoon. Käsittelen myös ”AI voice cloning” -teknologiaa ja ajatuksiani siitä.
Tuloksena syntyi tietopaketti, josta saa käsityksen siitä, mihin tekoälyä käytetään musiikin tekemisessä ja millaisia haasteita siihen liittyy. Musiikin tekijät voivat löytää itselleen sopivia työkaluja esittelemieni sovellusten joukosta ja kannustan niiden kokeiluun. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja nyt on hyvä hetki miettiä omaa suhtautumistaan siihen.
Työni on kirjallisuuskatsaus, lähteinä käytän kirjallisuutta tekoälystä, lehtiartikkeleita, blogikirjoituksia, Euroopan unionin nettisivuja, Teoston kyselyraporttia ja omia muistiinpanojani Valerio Velardon puheenvuorosta Teosto Talks tapahtumasta 17.5.2023. Esiteltyäni tekoälyn eri alalajit ja muutamia tekoälyä työssään käyttäneitä musiikintekijöitä, kerron tekijänoikeusteemoista, joita aiheeseen liittyy ja suunnitteilla olevasta lainsäädännöstä. Käsittelen myös musiikintekijöiden ajatuksia tekoälystä käymällä läpi Teoston kyselyraportin tuloksia. Lopuksi esittelen tekoälysovelluksia, joita tällä hetkellä on olemassa musiikin säveltämiseen, miksaukseen ja masterointiin, sekä tuotantoon. Käsittelen myös ”AI voice cloning” -teknologiaa ja ajatuksiani siitä.
Tuloksena syntyi tietopaketti, josta saa käsityksen siitä, mihin tekoälyä käytetään musiikin tekemisessä ja millaisia haasteita siihen liittyy. Musiikin tekijät voivat löytää itselleen sopivia työkaluja esittelemieni sovellusten joukosta ja kannustan niiden kokeiluun. Tekoäly on tullut jäädäkseen ja nyt on hyvä hetki miettiä omaa suhtautumistaan siihen.