Palliatiivisen hoidon osaaminen sairaanhoitajien ja lääkärien kuvaamana
Tohmola, Anniina; Auramo, Petra; Kaakinen, Pirjo; Lamminmäki, Annamarja; Lehto, Juho; Muurinen, Katja; Rajala, Mira; Hökkä, Minna (2023)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tohmola, Anniina
Auramo, Petra
Kaakinen, Pirjo
Lamminmäki, Annamarja
Lehto, Juho
Muurinen, Katja
Rajala, Mira
Hökkä, Minna
Lapin ammattikorkeakoulu
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-505-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-316-505-2
Tiivistelmä
Palliatiivisen hoidon kasvava tarve tunnetaan maailmanlaajuisesti hyvin. Tämä korostaa palliatiivisen hoidon asianmukaisen pätevyyden varmistamista sairaanhoitajille ja lääkäreille perustutkinto- ja erikoistumiskoulutuksessa. Koulutuksen kehittämiseksi on tarpeen tehdä tutkimusta eri tasoilla tarvittavista palliatiivisen hoidon osaamisesta.
Vuosina 2018-2021 toteutetun EduPal-hankkeen tavoitteina oli 1) selvittää palliatiivisen hoidon opetuksen nykytila hoitotyön ja lääketieteen koulutuksissa, 2) laatia moniammatillisesti työelämän asiantuntijoiden kanssa hoitotyön ja lääketieteen osaamisen kuvaukset palliatiivisen hoidon perustasolle (A) ja erityistasoille (B/C), 3) laatia valtakunnalliset suositukset palliatiivisen hoidon opetusohjelmista hoitotyön ja lääketieteen perusopetuksiin sekä 4) luoda yhtenäiset valtakunnalliset suositukset palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen erikoistumiskoulutuksiin, 5) kehittää moniammatillista koulutusta, TKI toimintaa ja korkeakouluopettajien palliatiivisen hoidon osaamista.
Tämän laadullisen, kuvailevan tutkimuksen kohderyhmänä oli palliatiivisen hoidon asiantuntijat (n = 193); palliatiivisessa hoidossa työskentelevät sairaanhoitajat (n = 129) ja palliatiivisen hoidon erityispätevyyslääkärit (n = 64). Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä kymmenestä eri osa-alueesta.
Tuloksena saatiin laaja kuvaus palliatiivisen hoidon perus- ja erityistasolla vaadittavasta sairaanhoitajien ja lääkäreiden osaamisesta. Tulokset tarjoavat kansainvälisesti vertailukelpoisia suosituksia palliatiivisen hoidon toteutukseen sekä hoitotyön ja lääketieteen opettajien osaamisen syventämiseen. Tutkimustulokset osoittivat erityisesti hoidon suunnittelun ja vuorovaikutusosaamisen sekä ohjausosaamisen ja palliatiivisen hoidon kehittämisen merkityksellisyyden palliatiivisessa hoidossa.
Palliatiivisen huippuosaamisen saavuttamiseksi koulutusta on lisättävä ja koulutus on kohdistettava näyttöön perustuen.
Vuosina 2018-2021 toteutetun EduPal-hankkeen tavoitteina oli 1) selvittää palliatiivisen hoidon opetuksen nykytila hoitotyön ja lääketieteen koulutuksissa, 2) laatia moniammatillisesti työelämän asiantuntijoiden kanssa hoitotyön ja lääketieteen osaamisen kuvaukset palliatiivisen hoidon perustasolle (A) ja erityistasoille (B/C), 3) laatia valtakunnalliset suositukset palliatiivisen hoidon opetusohjelmista hoitotyön ja lääketieteen perusopetuksiin sekä 4) luoda yhtenäiset valtakunnalliset suositukset palliatiivisen hoitotyön ja lääketieteen erikoistumiskoulutuksiin, 5) kehittää moniammatillista koulutusta, TKI toimintaa ja korkeakouluopettajien palliatiivisen hoidon osaamista.
Tämän laadullisen, kuvailevan tutkimuksen kohderyhmänä oli palliatiivisen hoidon asiantuntijat (n = 193); palliatiivisessa hoidossa työskentelevät sairaanhoitajat (n = 129) ja palliatiivisen hoidon erityispätevyyslääkärit (n = 64). Aineisto kerättiin avoimia kysymyksiä sisältävällä kyselylomakkeella ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä kymmenestä eri osa-alueesta.
Tuloksena saatiin laaja kuvaus palliatiivisen hoidon perus- ja erityistasolla vaadittavasta sairaanhoitajien ja lääkäreiden osaamisesta. Tulokset tarjoavat kansainvälisesti vertailukelpoisia suosituksia palliatiivisen hoidon toteutukseen sekä hoitotyön ja lääketieteen opettajien osaamisen syventämiseen. Tutkimustulokset osoittivat erityisesti hoidon suunnittelun ja vuorovaikutusosaamisen sekä ohjausosaamisen ja palliatiivisen hoidon kehittämisen merkityksellisyyden palliatiivisessa hoidossa.
Palliatiivisen huippuosaamisen saavuttamiseksi koulutusta on lisättävä ja koulutus on kohdistettava näyttöön perustuen.