Itsepalveluasioinnin analysointi ja kehittäminen jäteasemilla : case Rosk’n Roll
Kajaskari, Liisi (2023)
Kajaskari, Liisi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401041045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakkaiden tyytyväisyyttä Rosk’n Rollin itsepalveluasiointiin jäteasemilla sekä vaarallisen jätteen automaattikonteilla. Asiakastyytyväisyyden selvittämiseksi luotiin asiakaskysely, jonka avulla itsepalvelua pyrittiin kehittämään. Lisäksi huomioon otettiin itsepalveluasemilla työskentelevien jäteasemien työntekijöiden havaintoja itsepalveluasioinnista. Tulosten analysoinnin tarkoituksena oli löytää keinoja itsepalveluasioinnin laadun parantamiseen.
Työssä käsiteltiin jäteasemien itsepalvelua yleisesti Suomessa ja sen nykytilaa. Lisäksi tutkittiin muiden maiden itsepalveluasiointimahdollisuuksia jäteasemilla. Yrityksille markkinointiin itsepalveluasiointia. Markkinointi tehtiin sähköpostin välityksellä ja lisäksi soittamalla osalle yrityksistä. Yrityksille informointiin itsepalvelusta yleisesti ja sen käytöstä sekä hyödyistä yrityksille. Samalla kartoitettiin, olivatko yritykset olleet tietoisia itsepalvelumahdollisuudesta. Yrityksille luotiin kohdistetut ohjeet itsepalvelun käyttöä varten.
Asiakastyytyväisyys oli yleisesti ottaen hyvää ja itsepalvelu toimivaa. Kehitysehdotuksia koottiin mm. toiminnoista, jotka olivat saaneet kehittävää palautetta. Esimerkiksi itsepalvelun markkinointia tulisi lisätä kotitalouksille sekä yrityksille. Suomen jäteasemien itsepalveluasiointia voidaan pitää erittäin edistyksellisenä. The purpose of the thesis was to investigate customer satisfaction with Rosk'n Roll's self-service transaction at waste stations and hazardous waste automatic containers. In order to find out customer satisfaction, a customer survey was created, which was used to develop self-service. In addition, the observations of waste station employees working at self-service stations about self-service transactions were taken into account. The purpose of analyzing the results was to find ways to improve the quality of self-service transactions.
This thesis dealt with the self-service of waste stations in Finland in general and its current state. In addition, the possibilities of self-service transactions at waste stations in other countries were investigated. Self-service was marketed for companies. The marketing was done via e-mail and also by calling some of the companies. Companies were informed about self-service in general and its use and benefits for companies. At the same time, the companies were asked whether they were aware of the self-service option. Targeted instructions for using self-service were created for companies.
Customer satisfaction was generally good and self-service was functional. Development proposals were compiled, for example, on activities that had received constructive feedback. Self-service marketing should be increased for households and companies. The self-service operation of Finnish waste stations can be considered very progressive.
Työssä käsiteltiin jäteasemien itsepalvelua yleisesti Suomessa ja sen nykytilaa. Lisäksi tutkittiin muiden maiden itsepalveluasiointimahdollisuuksia jäteasemilla. Yrityksille markkinointiin itsepalveluasiointia. Markkinointi tehtiin sähköpostin välityksellä ja lisäksi soittamalla osalle yrityksistä. Yrityksille informointiin itsepalvelusta yleisesti ja sen käytöstä sekä hyödyistä yrityksille. Samalla kartoitettiin, olivatko yritykset olleet tietoisia itsepalvelumahdollisuudesta. Yrityksille luotiin kohdistetut ohjeet itsepalvelun käyttöä varten.
Asiakastyytyväisyys oli yleisesti ottaen hyvää ja itsepalvelu toimivaa. Kehitysehdotuksia koottiin mm. toiminnoista, jotka olivat saaneet kehittävää palautetta. Esimerkiksi itsepalvelun markkinointia tulisi lisätä kotitalouksille sekä yrityksille. Suomen jäteasemien itsepalveluasiointia voidaan pitää erittäin edistyksellisenä.
This thesis dealt with the self-service of waste stations in Finland in general and its current state. In addition, the possibilities of self-service transactions at waste stations in other countries were investigated. Self-service was marketed for companies. The marketing was done via e-mail and also by calling some of the companies. Companies were informed about self-service in general and its use and benefits for companies. At the same time, the companies were asked whether they were aware of the self-service option. Targeted instructions for using self-service were created for companies.
Customer satisfaction was generally good and self-service was functional. Development proposals were compiled, for example, on activities that had received constructive feedback. Self-service marketing should be increased for households and companies. The self-service operation of Finnish waste stations can be considered very progressive.