ETS®-harjoitukset vastaavan sairaanhoitajan osaamisen vahvistamisessa : haastattelututkimus sairaanhoitajille
Sinisalo, Jenni (2023)
Sinisalo, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401061098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401061098
Tiivistelmä
ETS®- harjoitus tarkoittaa karttaharjoittelua, jossa harjoitukseen osallistujat harjoittelevat vaativien tilanteiden päätöksentekoa. Harjoitus kehittää yksikön kykyä selviytyä monipotilastilanteessa ja parantaa varautumista suuronnettomuustilanteeseen. Useiden tutkimusten mukaan harjoittelu parantaa hoitohenkilökunnan suuronnettomuusosaamista, selkeyttää rooleja ja toimintamalleja sekä sujuvoittaa kommunikaatiota suuronnettomuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ETS®-harjoitusten käytettävyyttä lasten päivystyspoliklinikan vastaavien sairaanhoitajien tulipalotilanteissa toimimisen osaamisen varmistamisessa. Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin tulipalotilanne ETS®-harjoitusta hyödyntäen. Tavoitteena oli parantaa päivystyspoliklinikan vastaavien sairaanhoitajien varautumista ja osaamisen vahvistamista tulipalotilanteisiin ETS®-harjoituksen avulla.
Tutkimus toteutettiin erään yliopistollisen sairaalan lastenpäivystyksessä laadullisena tutkimuksena, johon sisältyi koulutusinterventio ETS®-harjoituksen muodossa ja haastattelututkimus koulutukseen osallistuneille sairaanhoitajille (n=5). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Aineisto kerättiin vuorovastaavina toimivien sairaanhoitajien ryhmähaastattelulla kahden ETS®-harjoituksen jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan ETS®-harjoitus paransi osallistuneiden kokemuksia tulipalotilanteisiin varautumisessa ja harjoituksesta oli hyötyä vastaavien sairaanhoitajien osaamisen vahvistamisessa. Osallistujat kokivat ETS®-harjoituksen mielekkääksi harjoittelumuodoksi ja harjoituksia toivottiin jatkossa lisää säännöllisesti eri aihealueista osaamisen ylläpitämiseksi. ETS®-harjoitus on kustannustehokas ja hyvä tapa tuoda ohjeistuksia käytäntöön ja auttaa hoitohenkilökuntaa ymmärtämään varautumisen tärkeys.
Avainsanat: emergo train system, ets-harjoitus, osaaminen, sairaanhoitaja, haastattelututkimus, simulaatiokoulutus
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida ETS®-harjoitusten käytettävyyttä lasten päivystyspoliklinikan vastaavien sairaanhoitajien tulipalotilanteissa toimimisen osaamisen varmistamisessa. Opinnäytetyössä suunniteltiin, toteutettiin ja arvioitiin tulipalotilanne ETS®-harjoitusta hyödyntäen. Tavoitteena oli parantaa päivystyspoliklinikan vastaavien sairaanhoitajien varautumista ja osaamisen vahvistamista tulipalotilanteisiin ETS®-harjoituksen avulla.
Tutkimus toteutettiin erään yliopistollisen sairaalan lastenpäivystyksessä laadullisena tutkimuksena, johon sisältyi koulutusinterventio ETS®-harjoituksen muodossa ja haastattelututkimus koulutukseen osallistuneille sairaanhoitajille (n=5). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä. Aineisto kerättiin vuorovastaavina toimivien sairaanhoitajien ryhmähaastattelulla kahden ETS®-harjoituksen jälkeen.
Tämän opinnäytetyön tulosten mukaan ETS®-harjoitus paransi osallistuneiden kokemuksia tulipalotilanteisiin varautumisessa ja harjoituksesta oli hyötyä vastaavien sairaanhoitajien osaamisen vahvistamisessa. Osallistujat kokivat ETS®-harjoituksen mielekkääksi harjoittelumuodoksi ja harjoituksia toivottiin jatkossa lisää säännöllisesti eri aihealueista osaamisen ylläpitämiseksi. ETS®-harjoitus on kustannustehokas ja hyvä tapa tuoda ohjeistuksia käytäntöön ja auttaa hoitohenkilökuntaa ymmärtämään varautumisen tärkeys.
Avainsanat: emergo train system, ets-harjoitus, osaaminen, sairaanhoitaja, haastattelututkimus, simulaatiokoulutus
