Vastaavatko taloushallintoyritysten tarjoamat palvelut asiakkaiden tarpeisiin? : Kasvun Kaverit Oy
Örn, Marika (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401111295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401111295
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli taloushallintopalveluita ostavien asiakkaiden käyttämät tilitoimistojen palvelut. Työn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tarpeita ja odotuksia taloushallintopalvelu yritysten tarjoamien palveluiden suhteen. Työn tutkimuskysymyksiä olivat: Millaista palvelua ja millaisia palveluita yritykset todella haluavat taloushallinto yrityksiltä? Miksi asiakkaat tarvitsevat kyseisiä palveluita? Ovatko asiakkaat tyytyväisiä tämänhetkiseen palveluun ja jos eivät ole, miksi eivät ole? Miten palveluita voisi kehittää vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita? Tavoitteena työllä oli saada toimeksiantajalle tietoa asiakkaiden odotuksista, jotta toimeksiantaja voi työn tulosten pohjalta tehdä kehittämissuunnitelman nykyisten ja tulevien asiakkaidensa palveluiden parantamiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustan käsitteitä olivat, yritystoiminta, taloushallintoala, digitalisointi, asiakaspalvelu ja palvelumuotoilu. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto koottiin tutkimushaastattelun avulla rovaniemeläisiltä yrityksiltä teemahaastatteluna ja teoriaperusta koottiin valmiista aineistosta aiheeseen perustuen.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset opinnäytetyössä olivat seuraavanlaisia. Puolella haastatelluista yrityksistä oli käytössään täysin tai osittain sähköiset taloushallinnon palvelut. Sähköisiä palveluita pidettiin kuitenkin vielä jokseenkin kalliina ja ohjelmistoja hankalina käyttää. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä tilitoimistojensa tuottamiin taloushallinnon palveluihin ja asiakaspalveluun. Tyytyväisyyteen vaikuttivat kirjanpitäjän palveluasenne ja kiinnostuneisuus asiakkaansa asioita kohtaan. Yritykset toivoivat lisää neuvontapalveluita ja sähköisiin palveluihin helppoutta ja edullisuutta.
Jatkotutkimusaihe voisi käsitellä taloushallinnon asiantuntijoiden ja taloushallinnon ohjelmistojen kehittäjien yhteistyötä. Opinnäytetyöni pohjalta tilitoimistoissa voidaan pohtia taloushallintopalveluiden parantamista tai uusien palveluiden kehittämistä palvelumuotoilun avulla ja asiakaspalvelua asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyön tietoperustan käsitteitä olivat, yritystoiminta, taloushallintoala, digitalisointi, asiakaspalvelu ja palvelumuotoilu. Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineisto koottiin tutkimushaastattelun avulla rovaniemeläisiltä yrityksiltä teemahaastatteluna ja teoriaperusta koottiin valmiista aineistosta aiheeseen perustuen.
Keskeiset tulokset ja johtopäätökset opinnäytetyössä olivat seuraavanlaisia. Puolella haastatelluista yrityksistä oli käytössään täysin tai osittain sähköiset taloushallinnon palvelut. Sähköisiä palveluita pidettiin kuitenkin vielä jokseenkin kalliina ja ohjelmistoja hankalina käyttää. Yritykset olivat pääosin tyytyväisiä tilitoimistojensa tuottamiin taloushallinnon palveluihin ja asiakaspalveluun. Tyytyväisyyteen vaikuttivat kirjanpitäjän palveluasenne ja kiinnostuneisuus asiakkaansa asioita kohtaan. Yritykset toivoivat lisää neuvontapalveluita ja sähköisiin palveluihin helppoutta ja edullisuutta.
Jatkotutkimusaihe voisi käsitellä taloushallinnon asiantuntijoiden ja taloushallinnon ohjelmistojen kehittäjien yhteistyötä. Opinnäytetyöni pohjalta tilitoimistoissa voidaan pohtia taloushallintopalveluiden parantamista tai uusien palveluiden kehittämistä palvelumuotoilun avulla ja asiakaspalvelua asiakkaan näkökulmasta.