Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma kosmetiikkabrändi Bobbi Brownille
Brunni, Jasmin (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121315
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401121315
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toteutin Estee Lauder Oy:n alla toimivalle Bobbi Brown kosmetiikkabrändil-le, Helsingin Stockmannilla toimivalle pisteelle. Tavoitteena oli tehdä sosiaalisen median mark-kinointisuunnitelma ja selvittää miten saada enemmän näkyvyyttä, kasvattaa brändin tunnettuut-ta Suomessa, parantaa asiakkaiden sitoutumista ja asiakashankintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerron markkinoinnista, digimarkkinoinnista yleisesti, jonka jäl-keen syvennyn vielä tarkemmin sosiaalisen median markkinointiin ja sen kanaviin, joita tässä työssä käytetään apuna. Perehdyin myös laajasti SOSTAC-malliin markkinointimalliin, jota käytin runkona sosiaalisen median suunnitelmaa sekä julkaisukalenteria luodessa. Toimeksiantajalla on jo käytössään kyseiset sosiaalisen median kanavat Instagram ja Tiktok, joihin tässä opinnäyte-työssä paneudun, mutta koska tilien päivitys oli hyvin satunnaista, haluttiin tähän panostaa opin-näytetyöstä saatavaa suunnitelmaa noudattaen. Julkaisukalenterin on tarkoitus selkeyttää julkai-sujen suunnitelmallisuutta, sekä antamaan työntekijöille helpotusta kiinnostavaa sisältöä luodes-sa.
Toiminnallisessa osuudessa lähdin selvittämään yrityksen kohderyhmät, ostajapersoonat ja asi-akkaan ostopolkua, jonka jälkeen lähdin suunnittelemaan sosiaalisen median markkinointi kalen-teria SOSTAC-mallia apuna käyttäen. SOSTAC-mallin avulla kävin läpi toimeksiantajanyrityksen nykytilaa, markkinointitavoitteet, markkinointistrategiaa, toimintasuunnitelmaa, mittausta ja seu-rantaa sekä loppuun tein vielä yhteenvedon.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin toteuttamalla toimivan sosiaalisen median markkinointi-suunnitelmaa sekä julkaisukalenterin, joista on hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerron markkinoinnista, digimarkkinoinnista yleisesti, jonka jäl-keen syvennyn vielä tarkemmin sosiaalisen median markkinointiin ja sen kanaviin, joita tässä työssä käytetään apuna. Perehdyin myös laajasti SOSTAC-malliin markkinointimalliin, jota käytin runkona sosiaalisen median suunnitelmaa sekä julkaisukalenteria luodessa. Toimeksiantajalla on jo käytössään kyseiset sosiaalisen median kanavat Instagram ja Tiktok, joihin tässä opinnäyte-työssä paneudun, mutta koska tilien päivitys oli hyvin satunnaista, haluttiin tähän panostaa opin-näytetyöstä saatavaa suunnitelmaa noudattaen. Julkaisukalenterin on tarkoitus selkeyttää julkai-sujen suunnitelmallisuutta, sekä antamaan työntekijöille helpotusta kiinnostavaa sisältöä luodes-sa.
Toiminnallisessa osuudessa lähdin selvittämään yrityksen kohderyhmät, ostajapersoonat ja asi-akkaan ostopolkua, jonka jälkeen lähdin suunnittelemaan sosiaalisen median markkinointi kalen-teria SOSTAC-mallia apuna käyttäen. SOSTAC-mallin avulla kävin läpi toimeksiantajanyrityksen nykytilaa, markkinointitavoitteet, markkinointistrategiaa, toimintasuunnitelmaa, mittausta ja seu-rantaa sekä loppuun tein vielä yhteenvedon.
Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin toteuttamalla toimivan sosiaalisen median markkinointi-suunnitelmaa sekä julkaisukalenterin, joista on hyötyä toimeksiantajalle tulevaisuudessa.