Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden aamurutiinien vaikutukset oppimiseen ja motivaatioon
Reinilä, Teemu (2024)
Reinilä, Teemu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401161441
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijoiden oppimista ja motivaatiota sekä opiskelu-uupumisen ennaltaehkäisemistä. Interventiojakson avulla selvitetään, vaikuttaako erilaisten tekniikoiden sisällyttäminen opiskelijoiden aamurutiineihin heidän hyvinvointiinsa ja opiskelumotivaatioonsa.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii motivaatio, opiskelumotivaatio, kylmähoidot, meditointi ja digitaalinen paasto, jotka ovat myös keskeisiä käsitteitä tässä opinnäytetyössä. Tutkimuksessa kohderyhmänä on Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Aineiston analysoinnissa huomattiin viitteellisiä havaintoja siihen, että erilaisten tekniikoiden hyödyntäminen aamulla vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden hyvinvointiin. Aineistosta saadaan viitteellisiä havaintoja siihen, että mm. opiskelijoiden hermostuneisuuden, masentuneisuuden ja alakulon tunteet laskivat. Opiskeluun ja motivaatioon liittyvissä kysymyksissä huomattiin pientä positiivista trendiä aineistossa. Tutkimusaineisto vastausmäärä oli pieni eikä siitä saatu tilastollisesti merkitsevää suuren kokonaisotannan vuoksi.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii motivaatio, opiskelumotivaatio, kylmähoidot, meditointi ja digitaalinen paasto, jotka ovat myös keskeisiä käsitteitä tässä opinnäytetyössä. Tutkimuksessa kohderyhmänä on Vaasan ammattikorkeakoulun opiskelijat.
Aineiston analysoinnissa huomattiin viitteellisiä havaintoja siihen, että erilaisten tekniikoiden hyödyntäminen aamulla vaikuttaa positiivisesti opiskelijoiden hyvinvointiin. Aineistosta saadaan viitteellisiä havaintoja siihen, että mm. opiskelijoiden hermostuneisuuden, masentuneisuuden ja alakulon tunteet laskivat. Opiskeluun ja motivaatioon liittyvissä kysymyksissä huomattiin pientä positiivista trendiä aineistossa. Tutkimusaineisto vastausmäärä oli pieni eikä siitä saatu tilastollisesti merkitsevää suuren kokonaisotannan vuoksi.