Luovat menetelmät autismikirjon lasten toimintaterapiassa : kirjallisuuskatsaus systemaattisella tiedonhaulla
Halinen, Lotta; Rae, Peppi (2023)
Halinen, Lotta
Rae, Peppi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401181531
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin luovien menetelmien käyttöä autismikirjon lasten toimintaterapiassa. Opinnäytetyö on muodoltaan kirjallisuuskatsaus, joka toteutettiin systemaattisella tiedonhaulla. Opinnäytetyö toteutettiin Mahdollisuus lapselle Ry:lle. Tavoitteenamme oli selvittää, minkälaista tutkittua tietoa luovien menetelmien käytöstä on, minkälainen niiden vaikuttavuus on ja miten vaikuttavuutta on mitattu autismikirjon lasten toimintaterapiassa. Luovien menetelmien hyödyntämisestä lasten toimintaterapiassa on löydettävissä melko paljon tutkimusta, mutta autismikirjolla olevien lasten toimintaterapiasta tietoa on rajallisesti.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on Inhimillisen toiminnan mallin käsitteet toiminnallinen osallistuminen ja toiminnallinen identiteetti. Tiedonhaussa on käytetty Cinahl Complete tietokantaa. Opinnäytetyön aineistona on kolme vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista kaksi käsitteli The Listening Program -äänimaailman hyödyntämistä erityisesti ääniyliherkkyyden kuntoutuksessa, ja yksi käsitteli taikatemppujen opettelua toimintaterapeuttiopiskelijoiden johdolla, ja sen vaikutusta autismikirjon lasten ja nuorten itsetuntoon ja sosiaalisiin taitoihin. Kaikki tutkimukset olivat laadullisia.
Aineistoa on analysoitu teorian ja tutkimuskysymysten ohjaamana. Aineistossa käytetyt luovat menetelmät olivat TLP, joka on klassista musiikkia hyödyntävä psykoakustinen kuunteluohjelma sekä taikatemppujen opetteluohjelma. Tulosten perusteella näyttää siltä, että TLP:n käytöstä saattaa olla hyötyä ääniyliherkkien austismikirjon lasten kuntoutuksessa, mutta lisätutkimusta tarvitaan. Sen sijaan taikatemppujen systemaattinen opettelu näytti tuottavan positiivisia tuloksia autismikirjon lasten ja nuorten itsetunnolle ja sosiaalisille taidoille. Menetelmien vaikuttavuutta oli tutkittu luotettaviksi todetuilla mittareilla.
Luovia menetelmiä hyödynnetään paljon toimintaterapiassa. Kuntoutumisen kokemukset ovat usein yksilöllisiä sisäisiä prosesseja, eikä niiden mittaaminen siksi ole yksinkertaista. Luovien menetelmien kokoaminen oppaaksi autismikirjon lasten toimintaterapiaa ajatellen voi olla hyödyllistä tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on Inhimillisen toiminnan mallin käsitteet toiminnallinen osallistuminen ja toiminnallinen identiteetti. Tiedonhaussa on käytetty Cinahl Complete tietokantaa. Opinnäytetyön aineistona on kolme vertaisarvioitua tutkimusartikkelia, joista kaksi käsitteli The Listening Program -äänimaailman hyödyntämistä erityisesti ääniyliherkkyyden kuntoutuksessa, ja yksi käsitteli taikatemppujen opettelua toimintaterapeuttiopiskelijoiden johdolla, ja sen vaikutusta autismikirjon lasten ja nuorten itsetuntoon ja sosiaalisiin taitoihin. Kaikki tutkimukset olivat laadullisia.
Aineistoa on analysoitu teorian ja tutkimuskysymysten ohjaamana. Aineistossa käytetyt luovat menetelmät olivat TLP, joka on klassista musiikkia hyödyntävä psykoakustinen kuunteluohjelma sekä taikatemppujen opetteluohjelma. Tulosten perusteella näyttää siltä, että TLP:n käytöstä saattaa olla hyötyä ääniyliherkkien austismikirjon lasten kuntoutuksessa, mutta lisätutkimusta tarvitaan. Sen sijaan taikatemppujen systemaattinen opettelu näytti tuottavan positiivisia tuloksia autismikirjon lasten ja nuorten itsetunnolle ja sosiaalisille taidoille. Menetelmien vaikuttavuutta oli tutkittu luotettaviksi todetuilla mittareilla.
Luovia menetelmiä hyödynnetään paljon toimintaterapiassa. Kuntoutumisen kokemukset ovat usein yksilöllisiä sisäisiä prosesseja, eikä niiden mittaaminen siksi ole yksinkertaista. Luovien menetelmien kokoaminen oppaaksi autismikirjon lasten toimintaterapiaa ajatellen voi olla hyödyllistä tulevaisuudessa.