"Osataan tehhä valmistumisen jälkeen jotakkii": Savonian agrologikoulutuksen työelämälähtöisyys koulutusvientituotteeksi
Hyvönen, Kaisa (2024)
Hyvönen, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231711
Tiivistelmä
In the education of Universities of Applied Sciences, a working life-oriented teaching methods are combined in a versatile way, and different alternative methods have been explored in research. In many higher education institutions, such as the universities in Albania and Kosovo, the increase of working life orientation in teaching is desired goal. The object of the thesis was to summarize the working life-oriented teaching methods applied in the field on Natural Resources at Savonia University of Applied Sciences from the viewpoint of export of educational expertise. The thesis was commissioned by Dual Curricula – Study and Work Practice in Agriculture and Food Safety project.
The research applied in the study was action research with an element of the qualitative research method. Workshops were arranged for teachers, students and working life partners of the Agriculture and Rural Industries of Savonia to collect information on what working life orientation means for students and teachers and what kind of working life-oriented teaching methods and business cooperation are implemented in the education. The working life-oriented teaching methods were disseminated with help of a workshop model to the cooperating universities of Albania and Kosovo.
The views of the teachers and the students of the Agriculture and Rural Industries were mostly similar regarding the purpose of working life-orientation. The respondents referred to supporting working life and preparing students for it. The experiences of all actors in the study regarding the teaching methods corresponded to each other, the methods including internships, field visits to relevant industry settings, thesis projects, various projects and practical exercises, and guest speakers from the industry. The tested workshop model was evaluated to be effective in exporting educational expertise. The universities of Albania and Kosovo used many similar working life-oriented teaching methods as Savonia. Only a few methods were not yet possible to implement at all or in the desired extent because of a lack of business cooperation or a budget.
Based on the results of the study, a brochure in English was created to summarise the working life-oriented educational expertise of Savonia UAS for purposes of educational expertise export. The thesis produced information from the perspectives of different actors about the current situation of the working life orientation of the education of Agriculture and Rural Industries. In addition, the thesis produced information on the export of educational expertise using the workshop model. The workshop model can be developed to be applied to events where participants are students and working life partners from a target country. Ammattikorkeakoulujen opetuksessa yhdistetään työelämälähtöisyyttä monipuolisesti, ja erilaisia vaihtoehtoisia menetelmiä on tutkittu. Monissa korkeakouluissa, kuten Albanian ja Kosovon yliopistoissa, opetuksen työelämälähtöisyyttä halutaan lisätä. Opinnäytetyön tavoitteena oli koostaa Savonian luonnonvara-alan opetuksen työelämälähtöisiä opetusmenetelmiä koulutusosaamisen vientiä varten sekä testata työpajamallia osaamisen viennissä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Dual Curricula – Study and Work Practice in Agriculture and Food Safety -hanke.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena laadullisen tutkimusmenetelmän elementtejä käyttäen. Savonian luonnonvara-alan eri toimijoiden työpajoissa kerättiin tietoa siitä, mitä työelämälähtöisyys tarkoittaa opiskelijoille ja opettajille sekä millaisia työelämälähtöisiä opetusmenetelmiä ja niihin liittyvää yritysyhteistyötä agrologikoulutuksessa tehdään. Työpajat järjestettiin opettajille, opiskelijoille ja työelämäkumppaneille. Opetusmenetelmiä vietiin eteenpäin työpajamallilla toimeksiantajan Albanian ja Kosovon yhteistyöyliopistoihin.
Savonian opettajien ja agrologiopiskelijoiden näkemykset työelämälähtöisyyden tarkoituksesta vastasivat toisiaan enimmäkseen. Vastauksissa viitattiin työelämän tukemiseen ja opiskelijoiden työelämään valmisteluun. Kaikkien toimijoiden kokemukset käytetyistä opetusmenetelmistä vastasivat keskenään, ja niissä kerrottiin esimerkkeinä työelämäharjoittelut, yritysvierailut, opinnäytetyöt, erilaiset opiskelijaprojektit, harjoitustehtävät ja vierailijaluennot. Testattu työpajamalli arvioitiin toimivaksi koulutusosaamisen viennissä. Albanialaisissa ja kosovolaisissa yliopistoissa käytettiin useita vastaavanlaisia työelämälähtöisiä opetusmenetelmiä kuin Savonialla. Vain harvoja menetelmiä ei ollut mahdollista toteuttaa vielä ollenkaan tai toivotussa laajuudessa, koska toimiva yritysyhteistyö tai budjetti puuttui.
Tuloksista tuotettiin esitekäyttöön englanninkielinen kooste Savonian työelämälähtöisestä koulutusosaamisesta esitekäyttöön. Opinnäytetyö tuotti eri toimijoiden näkökulmista tietoa Savonian agrologikoulutuksen työelämälähtöisyyden nykytilanteesta ja sen koulutusosaamisen viennistä työpajamallilla. Työpajamallia voi kehittää sovellettavaksi tilaisuuksiin, joihin osallistuu koulutusviennin kohdemaiden opiskelijoita sekä yrityskumppaneita.
The research applied in the study was action research with an element of the qualitative research method. Workshops were arranged for teachers, students and working life partners of the Agriculture and Rural Industries of Savonia to collect information on what working life orientation means for students and teachers and what kind of working life-oriented teaching methods and business cooperation are implemented in the education. The working life-oriented teaching methods were disseminated with help of a workshop model to the cooperating universities of Albania and Kosovo.
The views of the teachers and the students of the Agriculture and Rural Industries were mostly similar regarding the purpose of working life-orientation. The respondents referred to supporting working life and preparing students for it. The experiences of all actors in the study regarding the teaching methods corresponded to each other, the methods including internships, field visits to relevant industry settings, thesis projects, various projects and practical exercises, and guest speakers from the industry. The tested workshop model was evaluated to be effective in exporting educational expertise. The universities of Albania and Kosovo used many similar working life-oriented teaching methods as Savonia. Only a few methods were not yet possible to implement at all or in the desired extent because of a lack of business cooperation or a budget.
Based on the results of the study, a brochure in English was created to summarise the working life-oriented educational expertise of Savonia UAS for purposes of educational expertise export. The thesis produced information from the perspectives of different actors about the current situation of the working life orientation of the education of Agriculture and Rural Industries. In addition, the thesis produced information on the export of educational expertise using the workshop model. The workshop model can be developed to be applied to events where participants are students and working life partners from a target country.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena laadullisen tutkimusmenetelmän elementtejä käyttäen. Savonian luonnonvara-alan eri toimijoiden työpajoissa kerättiin tietoa siitä, mitä työelämälähtöisyys tarkoittaa opiskelijoille ja opettajille sekä millaisia työelämälähtöisiä opetusmenetelmiä ja niihin liittyvää yritysyhteistyötä agrologikoulutuksessa tehdään. Työpajat järjestettiin opettajille, opiskelijoille ja työelämäkumppaneille. Opetusmenetelmiä vietiin eteenpäin työpajamallilla toimeksiantajan Albanian ja Kosovon yhteistyöyliopistoihin.
Savonian opettajien ja agrologiopiskelijoiden näkemykset työelämälähtöisyyden tarkoituksesta vastasivat toisiaan enimmäkseen. Vastauksissa viitattiin työelämän tukemiseen ja opiskelijoiden työelämään valmisteluun. Kaikkien toimijoiden kokemukset käytetyistä opetusmenetelmistä vastasivat keskenään, ja niissä kerrottiin esimerkkeinä työelämäharjoittelut, yritysvierailut, opinnäytetyöt, erilaiset opiskelijaprojektit, harjoitustehtävät ja vierailijaluennot. Testattu työpajamalli arvioitiin toimivaksi koulutusosaamisen viennissä. Albanialaisissa ja kosovolaisissa yliopistoissa käytettiin useita vastaavanlaisia työelämälähtöisiä opetusmenetelmiä kuin Savonialla. Vain harvoja menetelmiä ei ollut mahdollista toteuttaa vielä ollenkaan tai toivotussa laajuudessa, koska toimiva yritysyhteistyö tai budjetti puuttui.
Tuloksista tuotettiin esitekäyttöön englanninkielinen kooste Savonian työelämälähtöisestä koulutusosaamisesta esitekäyttöön. Opinnäytetyö tuotti eri toimijoiden näkökulmista tietoa Savonian agrologikoulutuksen työelämälähtöisyyden nykytilanteesta ja sen koulutusosaamisen viennistä työpajamallilla. Työpajamallia voi kehittää sovellettavaksi tilaisuuksiin, joihin osallistuu koulutusviennin kohdemaiden opiskelijoita sekä yrityskumppaneita.