Korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävä edistäminen : scoping-katsaus
Mandelin, Jonna (2023)
Mandelin, Jonna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401231708
Tiivistelmä
Korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin tila on ollut viime vuosina laskusuuntainen ja herättänyt keskustelua asiantuntijoiden keskuudessa. Covid-19 kaltainen pandemia on herättänyt asiantuntijoiden mielenkiinnon tarkastella korkeakouluopiskelijoiden psyykkistä hyvinvointia tarkemmin ja löytää ratkaisuja tähän käsillä olevaan globaaliin ilmiöön.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata scoping-katsauksen avulla korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävää edistämistä. Tavoitteena oli selvittää korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin estäviä ja edistäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Ohjauksella hyvinvointia-hanke (OHJY-hanke). Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa ja kehitettäessä toimintamalleja korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävässä edistämistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena ja tiedonhakua tehtiin Proquest Central, PubMed ja Taylor & Francis- tietokannoissa. Aineisto (n=24) koostui tutkimuksista, joissa tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistämistä monista eri tulokulmista. Tulosten perusteella keskeisimmin opiskelijan sukupuoli, ikä, opintojen vaihe vaikuttavat estävinä tekijöinä korkeakouluopiskelijoiden psyykkiselle hyvinvoinnille, kun puolestaan keskeisimpinä edistävinä tekijöinä toimivat vahva resilienssi, sosiaalinen tuki ja vertaistuki. Tulokset osoittivat, että estävät ja edistävät tekijät eivät välttämättä olleet toistensa vastinepareja, eivätkä muodostaneet välttämättä suoria vahvoja yhteyksiä keskenään. Tuloksista oli kuitenkin nähtävissä keskinäisiä yhteyksiä edistävien ja estävien tekijöiden sisällä.
Korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävässä edistämistyössä tulisi ottaa huomioon opiskelijoille suunnattujen toimintamallien lisäksi korkeakouluyhteisöissä toimivien henkilöstöjen tietoisuuden ja varhaisen tunnistamisen taidon lisääminen. Jatkotutkimuksia tarvitaan lisää korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävästä edistämisestä monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisen tueksi.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Orginality Check -ohjelmalla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata scoping-katsauksen avulla korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävää edistämistä. Tavoitteena oli selvittää korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin estäviä ja edistäviä tekijöitä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Ohjauksella hyvinvointia-hanke (OHJY-hanke). Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan käyttää hyväksi suunniteltaessa ja kehitettäessä toimintamalleja korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävässä edistämistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin scoping-katsauksena ja tiedonhakua tehtiin Proquest Central, PubMed ja Taylor & Francis- tietokannoissa. Aineisto (n=24) koostui tutkimuksista, joissa tarkasteltiin korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistämistä monista eri tulokulmista. Tulosten perusteella keskeisimmin opiskelijan sukupuoli, ikä, opintojen vaihe vaikuttavat estävinä tekijöinä korkeakouluopiskelijoiden psyykkiselle hyvinvoinnille, kun puolestaan keskeisimpinä edistävinä tekijöinä toimivat vahva resilienssi, sosiaalinen tuki ja vertaistuki. Tulokset osoittivat, että estävät ja edistävät tekijät eivät välttämättä olleet toistensa vastinepareja, eivätkä muodostaneet välttämättä suoria vahvoja yhteyksiä keskenään. Tuloksista oli kuitenkin nähtävissä keskinäisiä yhteyksiä edistävien ja estävien tekijöiden sisällä.
Korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävässä edistämistyössä tulisi ottaa huomioon opiskelijoille suunnattujen toimintamallien lisäksi korkeakouluyhteisöissä toimivien henkilöstöjen tietoisuuden ja varhaisen tunnistamisen taidon lisääminen. Jatkotutkimuksia tarvitaan lisää korkeakouluopiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin kestävästä edistämisestä monialaisen ja moniammatillisen yhteistyön kehittämisen tueksi.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Orginality Check -ohjelmalla.