Palveluviidakko tutuksi : oppimispeli maahanmuuttajanuorten tietoisuuden lisäämiseksi Oulun nuorille suunnatuista matalan kynnyksen palveluista
Liikanen, Maiju; Kanniainen, Sallamari (2024)
Liikanen, Maiju
Kanniainen, Sallamari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401282068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401282068
Tiivistelmä
Vuonna 2018 tehdyn nuorisobarometritutkimuksen mukaan nuorten kokema tiedonpuute, lei-mautumisen ja häpeän pelko sekä kankeat palvelurakenteet heikentävät tai jopa estävät koko-naan nuorten avunsaantia ja vaikeuttavat palveluiden piiriin hakeutumista. Tiedon puute näyttäy-tyy siten, ettei nuori välttämättä tiedä kuinka eri palveluissa toimitaan ja millaisten huolien kanssa niihin voi hakeutua. Myös yksi maahanmuuttajien keskeisimmistä haasteista palveluiden piiriin pääsyssä on tiedon puute, sillä tietoa saatavissa olevista palveluista ei ole tarjottu riittävän jär-jestelmällisesti ja ymmärrettävästi.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Oulun Tuirassa sijaitseva Merikosken koulu. Opinnäy-tetyömme tarkoituksena oli luoda oppimispeli Merikosken koulun valmistavan opetuksen (VALO) oppilaille. Oppimispelien on todettu olevan tehokas apu tiedon lisäämiseen leikkisällä ja mielek-käällä tavalla. Valitsimme oppimispelin toteutustavaksi lautapelin, sillä se sisältää vuorovaikutus-ta muiden pelaajien kanssa sekä mahdollistaa oppimisen sekä tiedonhankkimisen myös koke-musten vaihdon kautta.
Oppimispelin tavoitteena oli lisätä VALO-luokan oppilaiden tietämystä Oulun seudun nuorille suunnatuista matalan kynnyksen palveluista. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena on edis-tää maahanmuuttajanuorten kotoutumista ja osallisuutta lisäämällä yhdenvertaisuutta palvelui-den piiriin pääsemisessä. Tavoitteena oli myös lisätä VALO-luokan oppilaiden yhteisöllisyyttä yhdessä tekemisen kautta.
Opinnäytetyöprojektin tuotoksena syntyi oppimispeli lautapelin muodossa. Lautapelin kehittä-misprosessissa hyödynsimme työn taustalla Jämsän ja Mannisen osaamisen tuotteistamisen teoriaa. Asetimme oppimispelimme laatutavoitteiksi saavutettavuuden, ajankohtaisuuden, opet-tavuuden ja uudelleenpelattavuuden. Laatutavoitteiden täyttymistä arvioitiin sekä palautekyselyl-lä, johon vastasivat peliä pelanneet oppilaat, että toimeksiantajaltamme saadun palautteen avul-la. Palautteessa ilmeni, että suurin osa oppilaista koki pelin pelaamisen mielekkäänä ja oppi peliä pelatessa jotain uutta Oulun seudun nuorille suunnatuista matalan kynnyksen palveluista. Jatkokehitysprojektina voisi tutkia esimerkiksi sitä, onko luomallamme oppimispelillä ollut konk-reettisia vaikutuksia palveluiden piiriin pääsemisessä ja kotoutumisen edistämisessä VALO-luokan oppilaiden osalta.
Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Oulun Tuirassa sijaitseva Merikosken koulu. Opinnäy-tetyömme tarkoituksena oli luoda oppimispeli Merikosken koulun valmistavan opetuksen (VALO) oppilaille. Oppimispelien on todettu olevan tehokas apu tiedon lisäämiseen leikkisällä ja mielek-käällä tavalla. Valitsimme oppimispelin toteutustavaksi lautapelin, sillä se sisältää vuorovaikutus-ta muiden pelaajien kanssa sekä mahdollistaa oppimisen sekä tiedonhankkimisen myös koke-musten vaihdon kautta.
Oppimispelin tavoitteena oli lisätä VALO-luokan oppilaiden tietämystä Oulun seudun nuorille suunnatuista matalan kynnyksen palveluista. Opinnäytetyön pitkän aikavälin tavoitteena on edis-tää maahanmuuttajanuorten kotoutumista ja osallisuutta lisäämällä yhdenvertaisuutta palvelui-den piiriin pääsemisessä. Tavoitteena oli myös lisätä VALO-luokan oppilaiden yhteisöllisyyttä yhdessä tekemisen kautta.
Opinnäytetyöprojektin tuotoksena syntyi oppimispeli lautapelin muodossa. Lautapelin kehittä-misprosessissa hyödynsimme työn taustalla Jämsän ja Mannisen osaamisen tuotteistamisen teoriaa. Asetimme oppimispelimme laatutavoitteiksi saavutettavuuden, ajankohtaisuuden, opet-tavuuden ja uudelleenpelattavuuden. Laatutavoitteiden täyttymistä arvioitiin sekä palautekyselyl-lä, johon vastasivat peliä pelanneet oppilaat, että toimeksiantajaltamme saadun palautteen avul-la. Palautteessa ilmeni, että suurin osa oppilaista koki pelin pelaamisen mielekkäänä ja oppi peliä pelatessa jotain uutta Oulun seudun nuorille suunnatuista matalan kynnyksen palveluista. Jatkokehitysprojektina voisi tutkia esimerkiksi sitä, onko luomallamme oppimispelillä ollut konk-reettisia vaikutuksia palveluiden piiriin pääsemisessä ja kotoutumisen edistämisessä VALO-luokan oppilaiden osalta.