Työn merkityksellisyyden kokeminen päivittäistavarakaupassa
Kiiskinen, Sami (2024)
Kiiskinen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401262029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401262029
Tiivistelmä
Tämän tutkimustyyppisen opinnäytetyön aiheena oli työn merkityksellisyyden kokeminen päivittäistavarakaupassa. Työn tarkoituksena oli selvittää kokevatko päivittäistavarakaupan työntekijät työtänsä merkitykselliseksi ja mitkä asiat sen kokemiseen vaikuttavat. Opinnäytetyöllä haluttiin tuottaa tietoa, jota voitaisiin hyödyntää, kun halutaan ymmärtää esimerkiksi työtyytyväisyyteen liittyviä työntekijöiden tarpeita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytettiin laajasti ammatillista kirjallisuutta, sekä erilaisia aiheeseen liittyviä artikkeleita. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin merkityksellisyyttä yleisesti, motivaatiota, työn mielekkyyttä, esihenkilötyötä ja merkityksellisyyden vaikutusta organisaatioon. Opinnäytetyössä tehtiin verkossa jaettava anonyymisti täytettävä kyselylomake ja siihen saatiin yhteensä 62 vastausta.
Yleisesti päivittäistavarakaupan työntekijät kokevat tämän selvityksen perusteella työnsä merkitykselliseksi. Suurin osa vastaajista pitää myös merkityksellisyyden kokemista tärkeänä. Eniten merkityksellisyyttä lisäävinä asioina koettiin mm. mielekäs työyhteisö, riittävä palkka ja oman kädenjäljen näkeminen työssä. Merkityksellisyyttä heikentävinä tekijöinä koettiin heikko esihenkilötyö, palautteen saannin vähyys ja liiallinen stressi.
Opinnäytetyön tuloksia pyrittiin myös vertailemaan muihin aiempiin tutkimuksiin ja sieltä onnistuttiin löytämään yhtäläisyyksiä ja näin ollen vahvistamaan tämän selvityksen tuloksia. Tämän oppinäytetyön avulla saatiin runsaasti arvokasta tietoa, jota yritykset pystyvät hyödyntämään parantaessaan työntekijöidensä hyvinvointia ja sitä myöten työtyytyväisyyttä.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käytettiin laajasti ammatillista kirjallisuutta, sekä erilaisia aiheeseen liittyviä artikkeleita. Opinnäytetyön viitekehyksessä käsiteltiin merkityksellisyyttä yleisesti, motivaatiota, työn mielekkyyttä, esihenkilötyötä ja merkityksellisyyden vaikutusta organisaatioon. Opinnäytetyössä tehtiin verkossa jaettava anonyymisti täytettävä kyselylomake ja siihen saatiin yhteensä 62 vastausta.
Yleisesti päivittäistavarakaupan työntekijät kokevat tämän selvityksen perusteella työnsä merkitykselliseksi. Suurin osa vastaajista pitää myös merkityksellisyyden kokemista tärkeänä. Eniten merkityksellisyyttä lisäävinä asioina koettiin mm. mielekäs työyhteisö, riittävä palkka ja oman kädenjäljen näkeminen työssä. Merkityksellisyyttä heikentävinä tekijöinä koettiin heikko esihenkilötyö, palautteen saannin vähyys ja liiallinen stressi.
Opinnäytetyön tuloksia pyrittiin myös vertailemaan muihin aiempiin tutkimuksiin ja sieltä onnistuttiin löytämään yhtäläisyyksiä ja näin ollen vahvistamaan tämän selvityksen tuloksia. Tämän oppinäytetyön avulla saatiin runsaasti arvokasta tietoa, jota yritykset pystyvät hyödyntämään parantaessaan työntekijöidensä hyvinvointia ja sitä myöten työtyytyväisyyttä.