Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Diakonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Opiskelijoiden kokeman stressin ja ahdistuksen säätelykeinot

Hyväri, Maria; Ranua, Sara (2024)

 
Avaa tiedosto
Hyväri_Ranua.pdf (916.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Hyväri, Maria
Ranua, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401292170
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin opiskelijoiden kokeman ahdistuksen ja stressin säätelykeinoja sekä avattiin eri mekanismien, kuten mindfulnessin, elintapojen, vagushermon aktivoinnin, meditaation sekä resilienssin merkitystä oireiden lievittämiselle. Ahdistuneisuus ja stressi ovat valitettavan yleisiä vaivoja opiskelijoiden elämässä. Ne aiheuttavat erilaisia oireita, jotka pidemmän päälle kuormittavat opiskelijaa. Yhä suurempi määrä opiskelijoista kokee stressiä ja ahdistusta opintojensa aikana.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoa stressin ja ahdistuksen hallintakeinoista. Tuotimme PowerPoint-esityksen yhteistyössä Ohjauksella hyvinvointia -hankkeen kanssa sekä pidimme Oulun Diakonia-ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille 1,5 tunnin mittaisen toiminnallisen osuuden, johon sisältyi luento ja ryhmää osallistava toiminta. Luennolla pyrimme siihen, että stressin ja ahdistuksen säätelyyn kehitetyt menetelmät tulisi-vat tutuiksi opintonsa alkuvaiheessa oleville opiskelijoille, jotta he voisivat hyödyntää niitä opintojensa aikana sekä työelämään siirtyessään.

Tässä kehittämispainotteisessa opinnäytetyössä käytettiin lineaarista mallia, johon sisältyy ideointi-, suunnittelu-, toteuttamis- ja arviointivaihe. Tarkoitus oli yhdistää luentoon yhteistyössä mukana olevan Ohjauksella hyvinvointia (OHJY) -hankkeen arvot ja tavoitteet sekä edistää korkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia.

Opinnäytetyön taustalla käytetty tutkimukseen pohjautuva tieto kuuluu kaikille. Tarkoituksena olikin, että opinnäytetyössä kehitetty materiaali soveltuisi jokaisen yksilön elämään ja arkeen erilaisissa tilanteissa. OHJY-hankkeen edustaja oli tyytyväinen suunnittelemamme PowerPoint-esityksen rakenteeseen. Luento toteutui suunnitellusti, ja sairaanhoitajaopiskelijat osallistuivat vuorovaikutukseen. Keräämämme palautteen perusteella tavoitteet toteutuivat hyvin, sillä vastaajat kokivat saaneensa uutta tietoa aiheesta sekä työkaluja stressin ja ahdistuksen säätelyyn. Jaoimme ideamme sekä tuottamamme materiaalin Diakonia-ammattikorkeakoulun jatkojalostettaviksi.

Asiasanat: ahdistus, elintavat, meditaatio, mindfulness, resilienssi, stressi, säätelykeinot, vagushermo
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste