Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"Pidetään lasten puolta, osasi suomea tai ei" : opas kulttuurisensitiiviseen vuorovaikutukseen eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten ja huoltajien kanssa varhaiskasvatuksessa

Timo, Minna (2024)

 
Avaa tiedosto
Timo_Minna.pdf (1.878Mt)
Opas kulttuurisensitiiviseen vuorovaikutukseen varhaiskasvatuksessa.pdf (650.3Kt)
Lataukset: 


Timo, Minna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202401302231
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten kulttuurisensitiivisyys konkretisoituu varhaiskasvatuksen henkilöstön vuorovaikutuksessa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten ja heidän huoltajiensa kanssa päiväkodin arjessa. Tavoitteena oli teorian ja empirian löydösten pohjalta tehdä kulttuurisensitiivisisyyttä käytännönläheisesti avaava opas.

Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen ytimen muodosti Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen määritelmä kulttuurisensitiivisyydestä keskittyen vuorovaikutukseen ja yksilölliseen kohtaamiseen. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina yhdestä vaasalaisesta monikulttuurisesta päiväkodista ja analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.

Tutkimustulosten mukaan kulttuurisensitiivisyyden keskiössä on varhaiskasvattajan sensitiivinen vuorovaikutusosaaminen, joka konkretisoituu ammatillisina vuorovaikutus- ja viestintätaitoina yksilöllisissä ja tasa-arvoisissa kohtaamisissa eri kieli- ja kulttuuritaustaisten lasten ja heidän huoltajiensa kanssa. Varhaiskasvattajilla on käytössä erilaisia vuorovaikutuksen tukikeinoja, kuten kuvat, tukiviittomat ja tulkkipalvelut kulttuurisensitiivisyyttä tukemaan. Toteutuakseen täysipainoisesti kulttuurisensitiiviseen työhön tarvitaan rauhaa ja aikaa. Tähän varhaiskasvatuksessa voidaan ottaa avuksi pedagogisina ratkaisuina pienryhmätyöskentely sekä tuettu leikki. Tutkimustulokset osoittavat myös, että muutamia esteitä kulttuurisensitiivisyyden toteutumiselle löytyy, mutta varhaiskasvattajien puheessa korostuvat ratkaisukeskeisyys, joustavuus ja oma aktiivinen rooli vuorovaikutuksessa esteiden poistamiseksi sekä hyvän ja turvallisen luottamussuhteen luomiseksi lapsen ja hänen huoltajiensa kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste