Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Oppimisen edistäminen pienessä asiantuntijaorganisaatiossa

Vasko, Pia (2024)

 
Avaa tiedosto
Vasko_Pia.pdf (1.161Mt)
Lataukset: 

Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
Vasko, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012318
Tiivistelmä
Viimeisten vuosikymmenten aikana organisaatioiden toimintaympäristö on monimutkaistunut, muutosvauhti kasvanut ja erilaiset epävarmuudet ovat lisääntyneet. Työntekijöiltä odotetaan yhä enenevissä määrin itseohjautuvuutta, ongelmanratkaisukykyä, nopeaa sopeutumista ja uuden soveltamista. Uudistuminen ja kehittyminen edellyttävät yksilöiltä ja organisaatioilta jatkuvaa oppimista. Yksilön ja organisaation oppimisen kannalta on tärkeää tunnistaa, miten oppimista tapahtuu ja millaisia edellytyksiä oppimiselle on organisaatiossa luotu.

Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten pienessä asiantuntijaorganisaatiossa tuetaan työssä oppimista ja millaisia oppimista edistäviä tekijöitä kohdeorganisaatiossa on käytössä. Tavoitteena oli lisäksi laatia kehitysehdotuksia oppimisen edistämiselle organisaatiossa. Ehdotusten käytännön toteuttaminen rajattiin työn ulkopuolelle. Organisaation koon vuoksi tarkastelun kohteena oli tiimien sijaan työyhteisö.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustui oppimisen teorioihin ja painopiste oli työssä oppimisessa, organisationaalisessa oppimisessa ja oppimista edistävän organisaation elementeissä. Teoriaosuuden pohjalta luotiin opinnäytetyötä varten oma oppimista edistävän organisaation viitekehys. Tutkimuksen lähestymistapana oli tapaustutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi valittiin kohdeorganisaatiossa työskentelevien henkilöiden haastattelut. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.

Tutkimustulosten perusteella kohdeorganisaatiossa tuetaan työssä oppimista monin eri tavoin. Psykologinen turvallisuus, avoin ja vuorovaikutteinen keskusteluilmapiiri, erilaisuuden arvostaminen ja avoimuus uusille ideoille nousivat esiin oppimista tukevassa työympäristössä. Organisaatiossa on käytössä erilaisia oppimista tukevia prosesseja ja käytäntöjä, joissa vahvuutena oli esimerkiksi tiedon kerääminen ja hyödyntäminen työn tarpeita vastaavalla tavalla. Johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn osalta oppimista edistäviksi elementeiksi tunnistettiin kuuntelu, osallistaminen, vuorovaikutus ja kannustava suhtautuminen.

Tutkimuksessa nousi esille myös kehityskohteita, joista oleellisin oli organisaation strategiaan linkittyvän osaamistarveselvityksen ja siihen perustuvan oppimissuunnitelman laatiminen niin yksilö- kuin organisaatiotasolle. Lisäksi jälkiarviointi ja reflektointi tulisi liittää systemaattiseksi osaksi kaikkia toimintoja. Kehitysedotuksina nousi esille myös oppimismahdollisuuksien näkyväksi tekeminen ja riittävien resurssien varmistaminen. Muutoksia tehdessä tulisi huomioida, että nykyiset vahvuudet esimerkiksi työympäristön ja yhteisöllisyyden osalta säilyvät.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste