Digitalisaation tuomat mahdollisuudet huolitsijalle
Tommio, Antti (2024)
Tommio, Antti
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012356
Tiivistelmä
Teknologian kehitys on mahdollistanut uusia digitaalisia mahdollisuuksia huolinta-alalle. Erilaiset uudet ratkaisut ja laitteet ovat mahdollistaneet huolitsijan päivittäiseen työhön uusia työkaluja. Monesti kuluttajallekin on saatavilla tehokkaampi seuranta ja erilaiset älykkäät alustat tilausten hallintaan. Digitalisaatio on kumminkin huolinta-alalla vielä murroksessa ja jotkut toiminnot vaativat manuaalista tiedon syöttöä. Työn tarkoitus on selvittää, mikä on huolinnan digitalisaation nykytila eri yrityksissä, millaiset ovat heidän kohtaamat haasteet ja tulevaisuuden odotukset.
Tietoperusta perustuu kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin artikkeleihin. Osiossa esitellään huolinta alana lukijalle ja avataan sen merkitystä varsinkin Suomen ulkomaankauppaan. Tietoperustassa esitellään lukijalle keskeisimmin huolitsijan tehtäviin digitalisaation myötä tulleet muutokset ja mahdollisuudet. Esineiden internet, tehokkaampi tilausten seuranta, älykkäät alustat, digitaalinen asiakkuudenhallinta, automaatio ja analytiikka ovat osiossa tarkasteltavia asioita ja niiden vaikutusta huolitsijan tehtäviin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tehtiin eri kokoisten yritysten huolitsijoille kysely, jossa pyritään selvittämään digitalisaation vaikutusta heidän jokapäiväiseen työhön. Yritysten ja niiden toimintojen ollen hyvin erilaisia, tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Näin hyvin erilaisistakin yritysten toimintatavoista pystyi löytämään digitalisaation tuomat työkalut, joiden vaikutusta huolitsijan tehtäviin tutkimuksessa kysyttiin. Kysymykset liittyivät alakysymyksiin, joiden avulla vastattiin pääkysymykseen.
Pääkysymyksenä oli digitalisaation vaikutus huolitsijan toimintakenttään. Selvisi, että yritykset ovat hyvin eri vaiheessa digitalisaation kanssa. Sähköistyminen ja erilaiset älykkäät alustat ovat jo nopeuttaneet työn tekemistä. Kumminkin jälkeenjääneet prosessit, järjestelmien erot ja manuaalinen tiedonsyöttö tekevät siirtymisen automaatioon ja kokonaan sähköisiin toimitusketjuihin mahdottomaksi. Useat toiminnot löytyvät eri osapuolien tarjoamista portaaleista, jolloin muistettavien rekisteröitymisien ja salasanojen määrä on noussut. Sähköpostitulva on kumminkin kaikilla haastateltavilla vähentynyt mikä koetaan aina positiiviseksi.
Tulevaisuudessa järjestelmien uskotaan keskustelevan entistä enemmän viiden vuoden päästä keskenään, jolloin tiedot siirtyvät automaattisesti ja sähköpostin lähettelyn tarve vähenee entisestään. Digitaaliset prosessit tulevat vähentämään huolitsijoiden tarvetta ja EU:n sisäiset kappaletavarakuljetukset automatisoituvat täysin. Huolitsijan tehtäväksi tulee monitoroida prosesseja ja ratkaista poikkeustapauksia.
Tietoperusta perustuu kirjallisuuteen ja ajankohtaisiin artikkeleihin. Osiossa esitellään huolinta alana lukijalle ja avataan sen merkitystä varsinkin Suomen ulkomaankauppaan. Tietoperustassa esitellään lukijalle keskeisimmin huolitsijan tehtäviin digitalisaation myötä tulleet muutokset ja mahdollisuudet. Esineiden internet, tehokkaampi tilausten seuranta, älykkäät alustat, digitaalinen asiakkuudenhallinta, automaatio ja analytiikka ovat osiossa tarkasteltavia asioita ja niiden vaikutusta huolitsijan tehtäviin.
Opinnäytetyön empiirisessä osassa tehtiin eri kokoisten yritysten huolitsijoille kysely, jossa pyritään selvittämään digitalisaation vaikutusta heidän jokapäiväiseen työhön. Yritysten ja niiden toimintojen ollen hyvin erilaisia, tutkimusmenetelmäksi valikoitui teemahaastattelu. Näin hyvin erilaisistakin yritysten toimintatavoista pystyi löytämään digitalisaation tuomat työkalut, joiden vaikutusta huolitsijan tehtäviin tutkimuksessa kysyttiin. Kysymykset liittyivät alakysymyksiin, joiden avulla vastattiin pääkysymykseen.
Pääkysymyksenä oli digitalisaation vaikutus huolitsijan toimintakenttään. Selvisi, että yritykset ovat hyvin eri vaiheessa digitalisaation kanssa. Sähköistyminen ja erilaiset älykkäät alustat ovat jo nopeuttaneet työn tekemistä. Kumminkin jälkeenjääneet prosessit, järjestelmien erot ja manuaalinen tiedonsyöttö tekevät siirtymisen automaatioon ja kokonaan sähköisiin toimitusketjuihin mahdottomaksi. Useat toiminnot löytyvät eri osapuolien tarjoamista portaaleista, jolloin muistettavien rekisteröitymisien ja salasanojen määrä on noussut. Sähköpostitulva on kumminkin kaikilla haastateltavilla vähentynyt mikä koetaan aina positiiviseksi.
Tulevaisuudessa järjestelmien uskotaan keskustelevan entistä enemmän viiden vuoden päästä keskenään, jolloin tiedot siirtyvät automaattisesti ja sähköpostin lähettelyn tarve vähenee entisestään. Digitaaliset prosessit tulevat vähentämään huolitsijoiden tarvetta ja EU:n sisäiset kappaletavarakuljetukset automatisoituvat täysin. Huolitsijan tehtäväksi tulee monitoroida prosesseja ja ratkaista poikkeustapauksia.