Majakan mööpelit : vertaisen ryhmänohjaamisen merkitys
Kettunen, Sauli; Toivonen, Joel (2024)
Kettunen, Sauli
Toivonen, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402012360
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena on lisätä Majakka ry:ssä tehtävän työn ymmärrystä sekä kehittää sen käytäntöjä. Opinnäytetyössä kartoitetaan Majakan toiminnan merkitystä, sitä miksi se on tärkeää yksilön ja yhteisön kannalta, mutta myös tutkitaan sen merkittävyyttä yhteiskunnallisesti, sosiaalisten suhteiden lisäämisen ja eriarvoisuuden vähentämisen näkökulmasta. Näiden ilmiöiden ymmärtämiseksi opinnäytetyössä selvitettiin vapaaehtoisten ryhmänohjaajien ryhmien ohjaamisen merkitystä heille itselleen.
Opinnäytetyön työmenetelmänä toimii laadullinen tutkimus ja aineisto kerätään haastattelemalla ryhmänohjaajia puolistrukturoidulla haastattelu menetelmällä. Laadulliseen tutkimukseen ja haastatteluihin päädyttiin tässä opinnäytetyössä, sillä niiden tuottama aineisto tukee hyvin teorioiden joustavuutta ja subjektiivista kokemusta. Haastatteluissa keräsimme tietoa ryhmänohjaajien kokemuksista, käsityksistä ja arvoista.
Haastattelut toteutettiin haastateltavien toiveiden mukaisesti heille sopivalla ajalla ja ne tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastattelussa ryhmänohjaajalle esitettiin valmiiksi mietittyjä kysymyksiä, joihin ryhmänohjaaja vastasi omin sanoin. Tutkimusaineisto kerättiin Majakka ry:n ryhmänohjaajilta haastattelun äänityksellä ja sen litteroinnilla. Aineisto analysoitiin haastattelijoiden toimesta. Aineiston materiaali teemoiteltiin ja haastatteluvastausten sisältöä analysoitiin. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Majakka ry. Haastatteluihin osallistui viisi ryhmänohjaajaa.
Haastatteluiden perusteella ryhmänohjaaminen koettiin tärkeänä osana elämän sisältöä tuovana toimintana, joka mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden ylläpitämisen. Vertaisuus on ryhmänohjaajille keskeinen osa ryhmän toimintaa, jonka pyrkimyksenä on luoda ympäristö, jossa jokainen saa äänensä kuuluviin tasavertaisesti ja ryhmän toiminta osallistaa ryhmän jäseniä tasa-arvoisesti. Ryhmänohjaajat toimivat tukiyhdistyksessä vapaaehtoisesti, jolloin motivaatio ryhmänohjaamiseen löytyi oman vapaaehtoistyön merkityksestä itselleen ja muille.
Opinnäytetyön työmenetelmänä toimii laadullinen tutkimus ja aineisto kerätään haastattelemalla ryhmänohjaajia puolistrukturoidulla haastattelu menetelmällä. Laadulliseen tutkimukseen ja haastatteluihin päädyttiin tässä opinnäytetyössä, sillä niiden tuottama aineisto tukee hyvin teorioiden joustavuutta ja subjektiivista kokemusta. Haastatteluissa keräsimme tietoa ryhmänohjaajien kokemuksista, käsityksistä ja arvoista.
Haastattelut toteutettiin haastateltavien toiveiden mukaisesti heille sopivalla ajalla ja ne tehtiin yksilöhaastatteluina. Haastattelussa ryhmänohjaajalle esitettiin valmiiksi mietittyjä kysymyksiä, joihin ryhmänohjaaja vastasi omin sanoin. Tutkimusaineisto kerättiin Majakka ry:n ryhmänohjaajilta haastattelun äänityksellä ja sen litteroinnilla. Aineisto analysoitiin haastattelijoiden toimesta. Aineiston materiaali teemoiteltiin ja haastatteluvastausten sisältöä analysoitiin. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Majakka ry. Haastatteluihin osallistui viisi ryhmänohjaajaa.
Haastatteluiden perusteella ryhmänohjaaminen koettiin tärkeänä osana elämän sisältöä tuovana toimintana, joka mahdollistaa sosiaalisen vuorovaikutuksen ja yhteisöllisyyden ylläpitämisen. Vertaisuus on ryhmänohjaajille keskeinen osa ryhmän toimintaa, jonka pyrkimyksenä on luoda ympäristö, jossa jokainen saa äänensä kuuluviin tasavertaisesti ja ryhmän toiminta osallistaa ryhmän jäseniä tasa-arvoisesti. Ryhmänohjaajat toimivat tukiyhdistyksessä vapaaehtoisesti, jolloin motivaatio ryhmänohjaamiseen löytyi oman vapaaehtoistyön merkityksestä itselleen ja muille.
