OmaMetsä-kysely Metsänhoitoyhdistys Koillismaa
Kellolampi, Janne (2024)
Kellolampi, Janne
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402022400
Tiivistelmä
OmaMetsä-palvelu on Metsänhoitoyhdistyksen tarjoama sähköinen asiointipalvelu. Palvelun tämänhetkisestä tilasta haluttiin saada tietoa metsänomistajilta ja palvelun käyttäjiltä kyselytutkimuksen avulla. Opinnäytetyö on tehty Koillismaan Metsänhoitoyhdistykselle, joka toimii myös opinnäytetyön tilaajana. Kyselytutkimuksen avulla saatuja tuloksia ja vastauksia käytetään OmaMetsä-palvelun jatkokehityksessä sekä metsänhoitoyhdistyksen sähköisten palveluiden mainostamisen ja tarjoamisen apuna.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin metsänomistajille tekstiviestien kautta. Työtä varten tehty kysely jaettiin kahteen osaan riippuen käyttääkö vastaaja OmaMetsä-palvelua vai ei. Palvelun käyttäjiltä kerättiin tietoa liittyen palvelun ulkoasuun, toimivuuteen, ominaisuuksiin, toivottuihin ominaisuuksiin ja palvelun käyttämisen yleiseen tyytyväisyyteen. Palvelua käyttämättömiltä metsänomistajilta kysyttiin sähköisten palveluiden kiinnostavuudesta, mitkä OmaMetsä-palvelun ominaisuuksista kiinnostaisivat eniten, kiinnostuneisuudesta sähköiseen asiointiin ja mitä hankaluuksia metsänomistajat kokevat sähköisten palveluiden käyttöönotossa.
OmaMetsä-palvelun käyttäjien yleinen tyytyväisyys palveluun ja sen toimintoihin oli hyvä. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi käyttäjille muodostuivat metsätietoihin liittyvät toiminnot ja ajantasaiset puustotiedot, joita toivottiin paremmiksi esimerkiksi antamalla käyttäjälle mahdollisuus päivittää metsien kuviotietoja. Palvelua käyttämättömistä hieman yli puolet eivät olleet kuulleet OmaMetsä-palvelusta. Ei-käyttäjien kiinnostus sähköisiin palveluihin oli hyvä, mutta sähköisiä palveluita ei ollut koettu vielä tarpeellisiksi ottaa käyttöön, joten palvelun mainostaminen ja sen käyttämisen hyötyjen perusteleminen metsänomistajille on tärkeää.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista menetelmää ja aineistonkeruu toteutettiin verkkokyselynä, joka jaettiin metsänomistajille tekstiviestien kautta. Työtä varten tehty kysely jaettiin kahteen osaan riippuen käyttääkö vastaaja OmaMetsä-palvelua vai ei. Palvelun käyttäjiltä kerättiin tietoa liittyen palvelun ulkoasuun, toimivuuteen, ominaisuuksiin, toivottuihin ominaisuuksiin ja palvelun käyttämisen yleiseen tyytyväisyyteen. Palvelua käyttämättömiltä metsänomistajilta kysyttiin sähköisten palveluiden kiinnostavuudesta, mitkä OmaMetsä-palvelun ominaisuuksista kiinnostaisivat eniten, kiinnostuneisuudesta sähköiseen asiointiin ja mitä hankaluuksia metsänomistajat kokevat sähköisten palveluiden käyttöönotossa.
OmaMetsä-palvelun käyttäjien yleinen tyytyväisyys palveluun ja sen toimintoihin oli hyvä. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi käyttäjille muodostuivat metsätietoihin liittyvät toiminnot ja ajantasaiset puustotiedot, joita toivottiin paremmiksi esimerkiksi antamalla käyttäjälle mahdollisuus päivittää metsien kuviotietoja. Palvelua käyttämättömistä hieman yli puolet eivät olleet kuulleet OmaMetsä-palvelusta. Ei-käyttäjien kiinnostus sähköisiin palveluihin oli hyvä, mutta sähköisiä palveluita ei ollut koettu vielä tarpeellisiksi ottaa käyttöön, joten palvelun mainostaminen ja sen käyttämisen hyötyjen perusteleminen metsänomistajille on tärkeää.