Nuoren paniikkikohtaus - Miten tunnistaa ja toimia? : ohje peruskoulun yläluokkien ja lukion opettajille
Palmu, Nea; Lindholm, Hanna; Valosaari, Erica (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Palmu, Nea
Lindholm, Hanna
Valosaari, Erica
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402062558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402062558
Tiivistelmä
Suomessa enemmistö lapsista ja nuorista voi hyvin. Terveydentilansa kohtalaiseksi tai huonoksi kokevien määrä on kuitenkin kasvanut, ja erityisesti nuorilla tytöillä ahdistuneisuus on yleistynyt. Mielenterveyshäiriöt ovat nuorten yleisimpiä terveysongelmia. Ahdistuneisuushäiriöihin kuuluvan paniikkihäiriön keskeinen oire on toistuvat paniikkikohtaukset, mutta niitä voi ilmetä kaikenikäisillä myös yksittäin. Paniikkikohtaus on äkillinen ja voimakas ahdistus- ja pelkokohtaus fyysisine ja kognitiivisine oireineen. Jotta paniikkikohtauksen sattuessa koulussa nuori saisi oikeanlaista apua, auttajan olisi hyvä osata tunnistaa kohtaus ja tietää auttamiskeinoja. Opettajat ovat myös tuoneet esille toivetta saada lisätietoa nuorten mielenterveysongelmista.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli tuottaa peruskoulun yläluokilla ja lukiossa työskenteleville opettajille ohje nuoren paniikkikohtauksen tunnistamisesta ja auttamisesta. Tavoitteena on lisätä opettajien tietoa ja kykyä tunnistaa nuoren paniikkikohtaus sekä valmiutta toimia paniikkikohtaustilanteessa. Tietoperustaa varten hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tietoperusta käsittelee nuoruuden kehitystä, nuoren paniikkikohtauksen oireita ja auttamiskeinoja. Lisäksi avataan hyvän ohjeen käsitettä. Opinnäytetyön toteuttaminen eteni prosessinomaisesti kehittämisvaiheiden mukaan edeten alkuvaiheen ideoinnista suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin.
Opinnäytetyössä yhteistyötahona toimi Helsingissä sijaitseva The English School, jossa on sekä peruskoulun yläluokat että lukio. Opettajien ohje nuorten paniikkikohtauksesta valmistettiin verkkotyökalu Canva:lla sähköisessä muodossa, ja se rakentui kolmesta aihepiiristä: tunnistamisesta, auttamisesta ja ohjaamisesta. Ohjeen ensimmäisellä sivulla kerrotaan paniikkikohtauksen fyysiset ja kognitiiviset oireet sekä miten nuori voi käyttäytyä tai sanoittaa tilannetta. Auttamissivulla tuodaan esiin keskeisiä toimintamalleja ja konkreettisia auttamiskeinoja. Kolmannella sivulla kerrotaan kohtauksen jälkioireista ja annetaan vinkkejä, miten ja mihin nuorta ohjata eteenpäin. Koulun toiveesta ohjeen keskeiset asiat tiivistettiin myös yksisivuiseksi julisteeksi.
Koululta saadun palautteen mukaan ohjeesta saatiin tärkeää tietoa ja se koettiin hyödyllisenä. Ohje antaa opettajille ensiapumaisen työkalun nuoren paniikkikohtaustilanteeseen. Sen avulla voidaan tukea paniikkikohtauksen kokevia nuoria, mikä mahdollisesti ennaltaehkäisee häiriön syntyä. Ohje olisi käyttökelpoinen ja hyödyllinen eri aloilla nuorten parissa työskenteleville aikuisille. Jatkossa voisi tutkia ohjeen hyödyllisyyttä paniikkikohtauksen kokijan ja auttajan näkökulmista. Ohjeen pohjalta voisi myös luoda nuorille suunnatun video-ohjeistuksen kaverin auttamisesta paniikkikohtaustilanteessa.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tarkoituksena oli tuottaa peruskoulun yläluokilla ja lukiossa työskenteleville opettajille ohje nuoren paniikkikohtauksen tunnistamisesta ja auttamisesta. Tavoitteena on lisätä opettajien tietoa ja kykyä tunnistaa nuoren paniikkikohtaus sekä valmiutta toimia paniikkikohtaustilanteessa. Tietoperustaa varten hyödynnettiin kirjallisuuskatsauksen menetelmää. Tietoperusta käsittelee nuoruuden kehitystä, nuoren paniikkikohtauksen oireita ja auttamiskeinoja. Lisäksi avataan hyvän ohjeen käsitettä. Opinnäytetyön toteuttaminen eteni prosessinomaisesti kehittämisvaiheiden mukaan edeten alkuvaiheen ideoinnista suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaiheisiin.
Opinnäytetyössä yhteistyötahona toimi Helsingissä sijaitseva The English School, jossa on sekä peruskoulun yläluokat että lukio. Opettajien ohje nuorten paniikkikohtauksesta valmistettiin verkkotyökalu Canva:lla sähköisessä muodossa, ja se rakentui kolmesta aihepiiristä: tunnistamisesta, auttamisesta ja ohjaamisesta. Ohjeen ensimmäisellä sivulla kerrotaan paniikkikohtauksen fyysiset ja kognitiiviset oireet sekä miten nuori voi käyttäytyä tai sanoittaa tilannetta. Auttamissivulla tuodaan esiin keskeisiä toimintamalleja ja konkreettisia auttamiskeinoja. Kolmannella sivulla kerrotaan kohtauksen jälkioireista ja annetaan vinkkejä, miten ja mihin nuorta ohjata eteenpäin. Koulun toiveesta ohjeen keskeiset asiat tiivistettiin myös yksisivuiseksi julisteeksi.
Koululta saadun palautteen mukaan ohjeesta saatiin tärkeää tietoa ja se koettiin hyödyllisenä. Ohje antaa opettajille ensiapumaisen työkalun nuoren paniikkikohtaustilanteeseen. Sen avulla voidaan tukea paniikkikohtauksen kokevia nuoria, mikä mahdollisesti ennaltaehkäisee häiriön syntyä. Ohje olisi käyttökelpoinen ja hyödyllinen eri aloilla nuorten parissa työskenteleville aikuisille. Jatkossa voisi tutkia ohjeen hyödyllisyyttä paniikkikohtauksen kokijan ja auttajan näkökulmista. Ohjeen pohjalta voisi myös luoda nuorille suunnatun video-ohjeistuksen kaverin auttamisesta paniikkikohtaustilanteessa.
Tämän opinnäytetyön alkuperä on tarkastettu Turnitin Originality Check -ohjelmalla
