LähiTapiolan kaskovakuutuksen korvausprosessi
Laine, Jaana (2024)
Laine, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402062570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402062570
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli LähiTapiolan kaskovakuutuksen korvausprosessi. Tarkoituksena oli tutustua LähiTapiolan korvausprosessiin ja kuvata se. Tavoitteena oli selvittää, onko prosessissa kehittämisenkohteita niin asiakkaan kuin työntekijöiden näkökulmasta sekä selvittää minkälaisia nämä kehityksenkohteet ovat.
Opinnäytetyöni tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiirisen tutkimusaineiston hankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia samalla tehden kenttämuistiinpanoja. Osallistuva havainnointi toteutettiin LähiTapiolan kaskovakuutusten korvauspuolella, havainnoiden vahinkokäsittelijöiden työtä. Tutkimusaineiston analysoimiseen käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tietoperustana opinnäytetyössäni oli prosessijohtaminen ja liiketoimintaprosessit
Tutkimustuloksissa kuvattiin LähiTapiolan kaskovakuutuksen korvausprosessi kolmen eri porokolarin pohjalta. Tulosten perusteella annoin kehittämisideoita korvausprosessiin. Kehittämisideoihin vaikuttivat myös omat havaintoni käsitteli-jöiden työskentelyssä. Kehittämisideat eivät ollut suuria vaan kyse oli pienehköistä parannuksista. Korvausprosessi on toimiva kokonaisuus eikä suurempia kehittämisenkohteita löytynyt tutkiessani prosessia. Työn rajaus vaikutti jonkun verran kehittämisideoiden antamiseen, työ antaa kuitenkin hyvän pohjan ja perustiedot mikäli korvausprosessia halutaan tutkia lisää.
Opinnäytetyöni tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiirisen tutkimusaineiston hankintamenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia samalla tehden kenttämuistiinpanoja. Osallistuva havainnointi toteutettiin LähiTapiolan kaskovakuutusten korvauspuolella, havainnoiden vahinkokäsittelijöiden työtä. Tutkimusaineiston analysoimiseen käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tietoperustana opinnäytetyössäni oli prosessijohtaminen ja liiketoimintaprosessit
Tutkimustuloksissa kuvattiin LähiTapiolan kaskovakuutuksen korvausprosessi kolmen eri porokolarin pohjalta. Tulosten perusteella annoin kehittämisideoita korvausprosessiin. Kehittämisideoihin vaikuttivat myös omat havaintoni käsitteli-jöiden työskentelyssä. Kehittämisideat eivät ollut suuria vaan kyse oli pienehköistä parannuksista. Korvausprosessi on toimiva kokonaisuus eikä suurempia kehittämisenkohteita löytynyt tutkiessani prosessia. Työn rajaus vaikutti jonkun verran kehittämisideoiden antamiseen, työ antaa kuitenkin hyvän pohjan ja perustiedot mikäli korvausprosessia halutaan tutkia lisää.