Yhteisöllisyys motivoi verkkotutkinnoissa
Tsupari, Kaisa; Knuuttila, Juha; Lundbom, Pia; Mäenpää, Kati; Timonen, Päivi (2023)
Tsupari, Kaisa
Knuuttila, Juha
Lundbom, Pia
Mäenpää, Kati
Timonen, Päivi
Ammattikorkeakoulujen rehtorineuvosto Arene
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137032
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402137032
Tiivistelmä
Yhteisöllisyyden merkitys oppimisen mahdollistajana tunnustetaan laajasti. Oppimista voi tapahtua monin eri tavoin, mutta ihmisten välisyydellä on edelleen vahva rooli oppimisessa. Yhteisöllisyyden rakentuminen ja ylläpitäminen verkko-oppimisympäristöissä, etenkin reaaliaikaisesti (Timonen & Ruokamo, 2022), on uudempi ilmiö, joten ristiriitaisiakin näkökulmia nousee esiin. Miten onnistuneesti verkko-opiskelun pedagogiset käytänteet tukevat mielekästä yhteisöllistä oppimista? Yhteisöllisyyden puuttuminen voi vaikuttaa oppimistavoitteiden saavuttamiseen, opiskelun motivaatioon (Mäenpää, 2021; Kiuru, 2020), arviointiin, ammatilliseen kasvuun ja jopa saavutettuun osaamisen tasoon.
Kansallinen verkkotutkintoverkosto FONE -hankkeessa (flexible online learning) (Fone – Kansallinen verkkotutkintoverkosto, 2023) on ammattikorkeakoulujen opettajien asiantuntijakeskusteluissa pohdittu ja selvitetty verkkotutkintojen yhteisöllisyyttä (Lundbom & Timonen, 2022). FONE-hankkeessa kokeiltiin yhteisöllisyyden tuomaa lisäarvoa verkko-oppimiselle virtuaalitodellisuusympäristössä ja yhteisöllistä pedagogiikkaa selvitettiin asiantuntijahaastattelututkimuksen avulla.
Kansallinen verkkotutkintoverkosto FONE -hankkeessa (flexible online learning) (Fone – Kansallinen verkkotutkintoverkosto, 2023) on ammattikorkeakoulujen opettajien asiantuntijakeskusteluissa pohdittu ja selvitetty verkkotutkintojen yhteisöllisyyttä (Lundbom & Timonen, 2022). FONE-hankkeessa kokeiltiin yhteisöllisyyden tuomaa lisäarvoa verkko-oppimiselle virtuaalitodellisuusympäristössä ja yhteisöllistä pedagogiikkaa selvitettiin asiantuntijahaastattelututkimuksen avulla.