Betoniletkurullan konseptointi
Rautiainen, Tomi (2024)
Rautiainen, Tomi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202402132866
Tiivistelmä
Insinöörityö tehtiin SRV Infra Oy:n toimeksiantamana. Työssä tutustuttiin porapaalutukseen sekä porapaalujen betonointiin. Betonoinnissa on havaittu haasteita. Näihin haasteisiin yritettiin hakea ratkaisuja selvitystyön, ideoinnin sekä tuotekehityksen näkökulmista. Insinööriyössä tutustuttiin porapaalutukseen sekä betonointiin kirjallisuuden ja aiheen parissa työskentelyn kautta.
Työn tavoitteena oli tehdä SRV Infra oy:lle selvitystyö siitä, onko porapaalujen betonointiin kehitetty nykyisiä menetelmiä tehokkaampi tapa. Tai voidaanko sellainen laite kehittää yrityksessä sisäisesti.
Betonoinnin haasteita lähestyttiin tuotekehityksen näkökulmasta. Ensin tutkittiin olemassa olevia toimintatapoja, laitteita ja tuotteita. Selvitystyön perustella luotiin betoniletkurullakonsepti, jonka avulla paalut voitaisiin valaa contractor-menetelmällä, riippumatta paalujen syvyydestä. Konseptissa betoniletkurullan käytön etuja perustellaan siten, että letkun nostonopeus voitaisiin määrittää sopivaksi betonin pumppausnopeuden ollessa tiedossa. Insinöörityö rajattiin selvitystyöhön, jonka perusteella esitettiin betoniletkurullakonseptia, jonka avulla voitaisiin parantaa betonoinnin laatua sekä vähentää logistisia haasteita työmaaolosuhteissa. Fyysistä tuotetta ei valmistettu, mutta konseptin jatkokehitys on mahdollista. Osa insinöörityön sisällöstä on muutettu liitteiksi, jotka ovat vain työn tilaajan käyttöön.
Työn tavoitteena oli tehdä SRV Infra oy:lle selvitystyö siitä, onko porapaalujen betonointiin kehitetty nykyisiä menetelmiä tehokkaampi tapa. Tai voidaanko sellainen laite kehittää yrityksessä sisäisesti.
Betonoinnin haasteita lähestyttiin tuotekehityksen näkökulmasta. Ensin tutkittiin olemassa olevia toimintatapoja, laitteita ja tuotteita. Selvitystyön perustella luotiin betoniletkurullakonsepti, jonka avulla paalut voitaisiin valaa contractor-menetelmällä, riippumatta paalujen syvyydestä. Konseptissa betoniletkurullan käytön etuja perustellaan siten, että letkun nostonopeus voitaisiin määrittää sopivaksi betonin pumppausnopeuden ollessa tiedossa. Insinöörityö rajattiin selvitystyöhön, jonka perusteella esitettiin betoniletkurullakonseptia, jonka avulla voitaisiin parantaa betonoinnin laatua sekä vähentää logistisia haasteita työmaaolosuhteissa. Fyysistä tuotetta ei valmistettu, mutta konseptin jatkokehitys on mahdollista. Osa insinöörityön sisällöstä on muutettu liitteiksi, jotka ovat vain työn tilaajan käyttöön.